Sinclair C5: Ένα ιδιαίτερο ηλεκτρικό όχημα

Ο Sir Clive Sinclair είχε μια θεαματική αποτυχία, αλλά το C5 ήταν μπροστά από την εποχή του

Sinclair C5: Ένα ιδιαίτερο ηλεκτρικό όχημα

Ο Sir Clive Sinclair είχε μια θεαματική αποτυχία, αλλά το C5 ήταν μπροστά από την εποχή του

Το Sinclair C5 έκανε την εμφάνιση του το 1985 και συνοδεύτηκε από τέτοιον ενθουσιασμό που σίγουρα θα εντυπωσίαζε τον τότε δεκατετράχρονο Elon Musk. Όμως αυτό το πνευματικό τέκνο ενός από τους πιο διάσημους επιχειρηματίες τεχνολογίας της Βρετανίας στέφθηκε με απόλυτη αποτυχία, αμέσως μετά την κυκλοφορία του.

Ο Sir Clive Sinclair, του οποίου ο θάνατος σε ηλικία 81 ετών ανακοινώθηκε στις 16 Σεπτεμβρίου 2021, επαινέθηκε τη δεκαετία του 1980 ως ο εφευρέτης του πρώτου υπολογιστή τσέπης και των πρωτοποριακών οικιακών υπολογιστών ZX81 και ZX Spectrum. Ο μεγιστάνας της τεχνολογίας είχε μεγάλο ενδιαφέρον για τις ηλεκτρικές μεταφορές και ίδρυσε την εταιρία «Sinclair Vehicles» το 1983.

Το πρώτο και μοναδικό όχημα παραγωγής της εταιρείας ήταν το Sinclair C5, ένα καινοτόμο τρίτροχο όχημα κατασκευασμένο από πολυπροπυλένιο, σχεδιασμένο από τη Lotus, που κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο πλυντηρίων Hoover στο Merthyr Tidfil. Το C5 κυκλοφόρησε με μεγάλο ενθουσιασμό τον Ιανουάριο του 1985 στο Λονδίνο και ακολούθησε μια πλήρης αποτυχία.

Τροφοδοτούμενο από μπαταρία μολύβδου 12 volt, το C5 είχε αυτονομία 32 χιλιομέτρων, που ήταν αρκετά για να καλύψει τις μετακινήσεις πολλών ανθρώπων από και προς την εργασία, αλλά μπορούσε να ταξιδέψει μόνο με 24 χλμ/ώρα. Τα άλλα μειονεκτήματά του ήταν η έλλειψη οποιασδήποτε μορφής προστασίας από τη βροχή, ενώ η χαμηλή κατασκευή και η ξαπλωμένη θέση οδήγησης του C5 έκαναν τους οδηγούς να αισθάνονται εκτεθειμένοι και ευάλωτοι στην κίνηση.

Για να ξεπεραστεί το άγχος της αυτονομίας, το C5 είχε πετάλια και τιμόνι που θύμιζαν ποδήλατο. Ο Sinclair πρότεινε το C5 ως ένα είδος οχήματος μεταξύ αυτοκινήτου και ποδηλάτου, αλλά η ιδέα αποδείχθηκε ότι δεν ήταν ελκυστική για καμία από τις δύο ομάδες οδηγών.

Τελικά, αντί να συμβάλλει στην αναδιαμόρφωση του τρόπου μετακίνησης της Βρετανίας, το C5 κατακρίθηκε στα μέσα ενημέρωσης και έγινε κάτι σαν εθνικό αστείο. Οι δημοσιογράφοι και οι οργανώσεις που ασχολούνταν με την οδική Ασφάλεια, χαρακτήρισαν το ηλεκτρικό όχημα ως επικίνδυνο και το κατηγόρησαν για μια σειρά από πιθανές αποτυχίες, συμπεριλαμβανομένου του γεγονότος ότι η έλλειψη όπισθεν σήμαινε ότι έπρεπε ο οδηγός να βγαίνει έξω και να σηκώνει το εμπρός μέρος για να περνά από στενά σημεία.

Ενώ ο Sinclair έκανε φιλόδοξα σχέδια για μια σειρά ηλεκτρικών οχημάτων που περιλάμβαναν μεγαλύτερες εκδόσεις του C5 με ταχύτητα έως και 130 χλμ./ώρα, το σχέδια έμειναν σχέδια. Μέσα σε λίγους μήνες από την έναρξη της παραγωγής του C5 η παραγωγή σταμάτησε και η εταιρία Comet που είχε αναλάβει τις λιανικές πωλήσεις προσπαθούσε να ξεφορτωθεί τα υπόλοιπα οχήματα στην τιμή των αποτινάξει τα μη πωλημένα C5 για 165 ευρώ αντί των 470 που ήταν η αρχική τιμή. Η Sinclair Vehicles έκλεισε την ίδια χρονιά.

Σήμερα μόνο οι συλλέκτες και οι ιστορικοί ενδιαφέρονται για το Sinclair C5, αλλά το όχημα και ο διορατικός εφευρέτης Sir Clive είναι ένα σημαντικό κεφάλαιο στην ταχέως αναπτυσσόμενη ιστορία των ηλεκτρικών οχημάτων.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!