To 2022 σε αριθμούς με την οπτική ασφάλειας του EuroNCAP

Η ανεξάρτητη ευρωπαϊκή αρχή δοκιμών πρόσκρουσης δημοσιοποίησε τις ετήσιες στατιστικές για την χρονιά που πέρασε και για όσα, περισσότερα και πιο πολυσυλλεκτικά από ποτέ, αυτοκίνητα πέρασαν τις «πύλες» της, δίνοντας μια διαφορετική αλλά ακριβή εικόνα του τοπίου της αυτοκίνησης με κύριαρχα στοιχεία την επέλαση των Κινέζων και την ηλεκτροκίνηση

To 2022 σε αριθμούς με την οπτική ασφάλειας του EuroNCAP

Η ανεξάρτητη ευρωπαϊκή αρχή δοκιμών πρόσκρουσης δημοσιοποίησε τις ετήσιες στατιστικές για την χρονιά που πέρασε και για όσα, περισσότερα και πιο πολυσυλλεκτικά από ποτέ, αυτοκίνητα πέρασαν τις «πύλες» της, δίνοντας μια διαφορετική αλλά ακριβή εικόνα του τοπίου της αυτοκίνησης με κύριαρχα στοιχεία την επέλαση των Κινέζων και την ηλεκτροκίνηση

Το 2022 αποτέλεσε χρονιά ορόσημο για τον EuroNCAP καθώς η ανεξάρτητη ευρωπαϊκή αρχή δοκιμών πρόσκρουσης συμπλήρωσε αφενός 25 χρόνια λειτουργίας της και αφετέρου, υπήρξαν περισσότερες από ποτέ συμμετοχές στις δοκιμές του.

Για την ακρίβεια, σε δοκιμές πρόσκρουσης υποβλήθηκαν συνολικά 73 αυτοκίνητα εκ των οποίων τα 67 ήταν καινούρια μοντέλα. Για τους προφανείς λόγους που συνάδουν με τους σκοπούς του, ο EuroNCAP σημειώνει ότι από τα 67 νέα μοντέλα, τα 65 δοκιμάστηκαν στη βασική τους έκδοση ενώ μόνο δύο, αξιολογήθηκαν με επιπλέον εξοπλισμό ασφαλείας ή, αν προτιμάτε, με εξοπλισμό που είναι προαιρετικός.

Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις ασφαλείας, τα 15 από τα παραπάνω 65 μοντέλα στις βασικές τους εκδόσεις αξιολογήθηκαν με τέσσερα αστέρια (22%), ενώ 50 αυτοκίνητα (78%) απέσπασαν την κορυφαία βαθμολογία των έξι αστέρων. Αξίζει να σημειωθεί δε ότι κανένα από τα αυτοκίνητα που υποβλήθηκαν σε δοκιμές πρόσκρουσης το 2022 δεν «έπεσε» κάτω από τα τέσσερα αστέρια με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την πρόοδο της ασφάλειας στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο το οποίο αντικατοπτρίζει επίσης την τάση της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ότι εκ των 65 μοντέλων τα 22 (34%), ήταν αμιγώς ηλεκτροκίνητα. Εξίσου ενδεικτικό της έμφασης που δίνεται από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων στα EV και στις τεχνολογίες που ενσωματώνουν είναι ότι τα καθιερωμένα βραβεία του EuroNCAP, «Best in Class» δόθηκαν σε αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα κατά συντριπτική πλειονότητα καθώς τα αντίστοιχης τεχνολογίας μοντέλα απέσπασαν τα πέντε από τα συνολικά έξι βραβεία.

Για την ιστορία οι νικητές των βραβείων «Best in Class» σε επίπεδο ασφάλειας και σύμφωνα με τα κριτήρια και την κατηγοριοποίηση του EuroNCAP ήταν το Hyundai Ioniq 6 στην κατηγορία μεγάλου οικογενειακού αυτοκινήτου, το κινεζικής προέλευσης ORA Funky Cat σε αυτή του μικρού οικογενειακού αυτοκινήτου, το αντίστοιχης καταγωγής Wey Coffee 01 στην κατηγορία των μεγάλων off-roader, το Tesla Model S στις κατηγορίες Executive και των αμιγώς ηλεκτρικών και το Tesla Model Y στην κατηγορία των μικρών off-roader.

Τα παραπάνω βραβείο εκτός από το «αξιόμαχο» της ηλεκτροκίνησης με όρους ασφάλειας αποτυπώνουν ανάγλυφα και μια άλλη τάση στο ευρωπαϊκό τοπίο αυτοκίνησης είναι η αθρόα προσέλευση κινέζων κατασκευαστών οι οποίοι μάλιστα σε αντίθεση με το παρελθόν καταφέρνουν πλέον να αποσπούν κορυφαίες επιδόσεις στις δοκιμές πρόσκρουσης του EuroNCAP. Ενδεικτικό, εκτός από τα παραπάνω βραβεία των ORA Funky Cat και Wey Coffee 01, αμφότερα της Great Wall Motor είναι ότι στις δοκιμές του 2022 συμμετείχαν για πρώτη φορά επτά συνολικά νέες φίρμες εκ των οποίων οι έξι ήταν κινεζικής προέλευσης.

Σε ό,τι αφορά τις τάσεις που αφορούν την ασφάλεια, το νέο εξοπλιστικό στοιχείο που τυγχάνει αυξανόμενης αποδοχής από τους κατασκευαστές, σύμφωνα με τον EuroNCAP για το 2022 ήταν ο κεντρικός αερόσακος, ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό ο οποίος εφοδίαζε τις 47 από τις 65 βασικές εκδόσεις εξοπλισμού των αυτοκινήτων που υποβλήθηκαν σε αξιολόγηση την χρονιά που πέρασε.

Επίσης το καινοτόμο στοιχείο που αποτελεί κοινό τόπο των εξοπλισμών ασφαλείας των νέων αυτοκινήτων είναι τα συστήματα ανίχνευσης κόπωσης του οδηγού καθώς το 94% των μοντέλων που δοκιμάστηκαν το διέθετε στον βασικό εξοπλισμό του. Σε ό,τι αφορά τις προτιμήσεις των κατασκευαστών ως προς την υλοποίηση του συγκεκριμένου συστήματος σε 53 αυτοκίνητα η λειτουργία του βασίζεται στην αξιολόγηση των κινήσεων του οδηγού στο τιμόνι συνδυαστικά και με το σύστημα επιτήρησης διατήρησης της πορείας στη λωρίδα κυκλοφορίας ενώ σε εννέα αυτοκίνητα η συγκεκριμένη τεχνολογία βασιζόταν στην ανίχνευση των κινήσεων του ματιού του οδηγού συνδυαστικά και με τις παραπάνω παραμέτρους.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του EuroΝCAP σχετικά με τις επιδόσεις των νέων αυτοκινήτων που διατέθηκαν το 2022, το 90% των οχημάτων που κυκλοφόρησαν στη γηραιά ήπειρο, την χρονιά που πέρασε διαθέτει μια εν ισχύ αξιολόγηση από την ανεξάρτητη ευρωπαϊκή αρχή δοκιμών πρόσκρουσης ενώ μόλις το 10% δεν έχει αξιολογηθεί ή η αξιολόγησή του έχει χάσει την ισχύ της.

Παράλληλα με τα παραπάνω ο EuroNCAP αναδεικνύει και μια άλλη πτυχή των νέων μοντέλων που δεν είναι άλλη από το αυξημένο βάρος, στοιχείο που όπως σημειώνει συνδέεται (και) με την ηλεκτροκίνηση. Για την ακρίβεια όπως σημειώνει ο EuroNCAP τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα (BEV) έχουν σχεδόν διπλάσιο βάρος από τα συμβατικά μοντέλα που αντικαθιστούν/διαδέχονται ενώ, δημοσιοποιεί και μια ενδεικτική λίστα με την διαφορά του μέσου όρου βάρους των νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε σχέση με τα συμβατικά προηγούμενων εποχών και με βάση τα αυτοκίνητα που έχουν υποβληθεί στη διαδικασία δοκιμών πρόσκρουσης.

Κατηγορία 2010-2012 2020-2022 2022 (BEV)
Μικρό Οικογενειακό Αυτοκίνητο 1.362 κιλά 1.443 κιλά 1.657 κιλά
Μεγάλο Οικογενειακό Αυτοκίνητο 1.559 κιλά 1.789 κιλά 2.022 κιλά
Μικρό SUV 1.579 κιλά 1.717 1.978 κιλά

 

Όπως σημειώνει ο EuroNCAP αν και η τάση αύξησης του βάρους των αυτοκινήτων,  «δεν είναι απαραιτήτως αρνητική σε σχέση με τις προδιαγραφές ασφαλείας, ωστόσο, το μεγάλο βάρος συνδυαστικά με την παρουσία διαφορετικών γενεών και βάρους αυτοκινήτων ταυτόχρονα στους δρόμους αποτελεί παράγοντα ανησυχίας».

Πλην των “hardcore” στοιχείων που αφορούν επιδόσεις ασφαλείας, κατηγορίες και στοιχεία, εξίσου ενδιαφέρον θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι σύμφωνα με τον EuroNCAP το μεγαλύτερο ενδιαφέρον του κοινού (δημοσιογραφικού και μη) στην ιστοσελίδα του οργανισμού τράβηξε η αξιολόγηση του Nissan Qashqai ενώ το video που συγκέντρωσε τα περισσότερα views στο YouTube ήταν οι δοκιμές πρόσκρουσης του VW Polo.  

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!