Νέο ρυθμιστικό πλαίσιο τίθεται σε εφαρμογή και αφορά τα ηλεκτρικά πατίνια και την κυκλοφορία τους στην Αθήνα.
Οι νέοι κανονισμοί έχουν ως στόχο να βελτιώσουν τόσο την οδική ασφάλεια, όσο και την προστασία των πεζών, επαναφέροντας παράλληλα την τάξη σε δημόσιους χώρους.
Οι αλλαγές προέκυψαν μετά από δημόσια διαβούλευση, η οποία ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι, με τον Δήμο Αθηναίων να καταγράφει παρατηρήσεις πολιτών και φορέων.
Η κ. Μάρω Ευαγγελίδου, Αντιδήμαρχος Αστικής Αναζωογόνησης και Ανθεκτικότητας, μίλησε στην ΕΡΤ σχετικά με την κανονιστική απόφαση που «επικαιροποιεί και συμπληρώνει» τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Στο πλαίσιο των αλλαγών προβλέπονται τροποποιήσεις σε ανώτατα όρια ταχύτητας, σαφείς απαγορεύσεις για την κυκλοφορία σε πεζοδρόμια, καθώς και η υποχρέωση για χρήση κράνους.
Πιο συγκεκριμένα, τα ηλεκτρικά πατίνια απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε:
- πάρκα,
- πεζοδρόμια,
- άλση,
- πεζόδρομους,
- δρόμους όπου το όριο ταχύτητας ξεπερνά τα 50 χλμ./ώρα (π.χ. Λεωφόρος Συγγρού)
Κατ’ εξαίρεση, σε ιστορικές και τουριστικές περιοχές, όπως η Πλάκα και το Ψυρρή, τα ηλεκτρικά πατίνια μπορούν να κυκλοφορούν αλλά με ταχύτητα πεζών. Σε πεζόδρομους όπως η Ερμού και η Αιόλου η κυκλοφορία τους απαγορεύεται.
Αντίστοιχη απαγόρευση ισχύει και σε σημεία πρασίνου όπως ο Εθνικός Κήπος, ο Λυκαβηττός και ο Λόφος του Στρέφη. Η κυκλοφορία τους επιτρέπεται στο Πεδίο του Άρεως καθώς ανήκει στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας Αττικής.
Όσον αφορά την στάθμευση, ο Δήμος Αθηναίων θα ορίζει συγκεκριμένα σημεία μαζικής στάθμευσης, στα οποία οι εταιρείες ενοικίασης θα έχουν υποχρέωση να επιστρέφουν τα ηλεκτρικά πατίνια κάθε πρωί.
Αν οι χρήστες τα εγκαταλείπουν σε σημεία όπως ράμπες ΑμεΑ ή ζώνες τυφλών, ο Δήμος θα επεμβαίνει και θα τα απομακρύνει με βάση τη νομοθεσία περί συλλογής απορριμμάτων. Η κ. Ευαγγελίδου ανέφερε σχετικά: «Ήδη έχουν γίνει οι πρώτες παρεμβάσεις σε περιπτώσεις αντικοινωνικής συμπεριφοράς, όπως εγκατάλειψη πατινιών σε κρίσιμα σημεία πρόσβασης».
Παρότι η ευθύνη για τις παραβάσεις ανήκει στις εταιρείες – καθώς ο δήμος δεν έχει στη διάθεσή του τα στοιχεία των χρηστών – οι εταιρείες θα μπορούν να μετακυλίσουν το πρόστιμο στους χρήστες, ανάλογα με τους όρους χρήσης. Αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή και ένας νέος κανονισμός χρέωσης, ο οποίος όταν εντοπίζει στάθμευση του πατινιού σε μη εγκεκριμένο σημείο, η χρέωση θα συνεχίζεται μέχρι την απομάκρυνσή του και την τοποθέτηση σε χώρο στάθμευσης.
Η αντιδήμαρχος δήλωσε: «Στηριζόμαστε στην ευθύνη των εταιρειών να εφαρμόσουν αυτά τα μέτρα, καθώς η τεχνολογία το επιτρέπει και η νομοθεσία το προβλέπει».