Yπό ποιες προϋποθέσεις μπαίνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στα πλοία

Δεν χρειάζεται πλέον να υπάρχει συνοδός μέσα στα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα κατά τη διάρκεια της μεταφοράς με πλοίο.

Yπό ποιες προϋποθέσεις μπαίνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στα πλοία

Δεν χρειάζεται πλέον να υπάρχει συνοδός μέσα στα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα κατά τη διάρκεια της μεταφοράς με πλοίο.

Τον Νοέμβριο του 2023 κυκλοφόρησε μια εγκύκλιος, η οποία απαιτούσε την ύπαρξη ενός συνοδού σε κάθε ηλεκτρικό και Plug-In υβριδικό αυτοκίνητο που μεταφερόταν σε πλοίο.

Η ιδέα πίσω από αυτή την εγκύκλιο ήταν ότι ο συνοδός θα λειτουργούσε ως επόπτης, παρακολουθώντας το αυτοκίνητο και, σε περίπτωση που αυτό έβγαζε βλάβη, θα ειδοποιούσε άμεσα για την αντιμετώπισή της. Με άλλα λόγια, αν έβγαζε πρόβλημα η μπαταρία και έπιανε φωτιά, ο οδηγός θα ήταν υπεύθυνος να κινήσει τις διαδικασίες για την έγκαιρη κατάσβεσή της.

Αυτή η εγκύκλιος δημιουργούσε προβλήματα σε κατόχους ηλεκτρικών και Plug-In υβριδικών αυτοκινήτων. Καμία εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων δε μπορούσε να μετακινήσει οχήματα χωρίς συνοδό, ενώ εάν κάποιος κάτοικος νησιού έπρεπε να αποστείλει το ηλεκτρικό ή υβριδικό του αυτοκίνητο στο συνεργείο στην ηπειρωτική Ελλάδα, έπρεπε να βρίσκεται εκεί και να το παρακολουθεί, κάτι που αύξανε το κόστος και την ταλαιπωρία.

Αυτό αλλάζει πλέον καθώς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής τροποποίησε την επίμαχη εγκύκλιο. Σύμφωνα με πηγές μέσα από το Υπουργείο,  απελευθερώνονται οι μετακινήσεις (χωρίς συνοδό) όλων των οχημάτων με εναλλακτικά καύσιμα. Το Υπουργείο ορίζει ως οχήματα με εναλλακτικά καύσιμα αφενός τα Plug-In υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες, αφετέρου τα οχήματα υγροποιημένων και συμπιεσμένων αέριων καυσίμων.

Κατά την φόρτωσή τους, τα αυτοκίνητα θα πρέπει να καταγράφονται και να αποκτούν ειδική σήμανση ως όχημα εναλλακτικών καυσίμων. Οι οδηγοί θα πρέπει ανά πάσα στιγμή να ενημερώσουν το πλήρωμα αν το όχημα βγάλει κάποια ένδειξη συναγερμού. Η ευθύνη για τη διασφάλιση ότι το όχημα δεν έχει βλάβη στο σύστημα τροφοδοσίας, στις δεξαμενές ή τις μπαταρίες βαραίνει αποκλειστικά τους κατόχους των οχημάτων. Ο πλοιοκτήτης μάλιστα μπορεί να το εξασφαλίσει με όποιον τρόπο ορίσει. Σε περίπτωση βλάβης, το όχημα δεν θα φορτώνεται και δεν θα μεταφέρεται.

Σε αυτό το σημείο δημιουργείται μια εύλογη απορία, ως προς το τι συμβαίνει σε περίπτωση που το επίσημο συνεργείο ενός αυτοκινήτου με εναλλακτικά καύσιμα δεν βρίσκεται στο νησί, το αυτοκίνητο έχει μείνει από βλάβη και πρέπει οπωσδήποτε να μεταφερθεί, για έλεγχο, σε άλλο νησί ή στην ηπειρωτική Ελλάδα.

Απορία δημιουργείται και όσον αφορά τα ποσοστά φόρτισης. Ένα ηλεκτρικό ή Plug-In υβριδικό αυτοκίνητο απαγορεύεται να εισέλθει στο πλοίο αν η μπαταρία του δεν είναι κάτω από το 40%. Όμως πόσο εύκολα υλοποιήσιμο είναι αυτό, ειδικά στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν στα περισσότερα νησιά οι φορτιστές ειναι ελάχιστοι και όχι εύκολα προσβάσιμοι;

Φυσικά, η φόρτιση εντός του πλοίου απαγορεύεται, για λόγους ασφαλείας.

Στα αυτοκίνητα με υγροποιημένα – συμπιεσμένα αέρια καύσιμα ισχύει αντίστοιχος περιορισμός, καθώς δεν θα μπαίνουν στο πλοίο αν η δεξαμενή τους δεν είναι κάτω από το 50% της χωρητικότητάς της. Και εδώ δημιουργούνται τα ίδια ερωτήματα. Πολλά νησιά δεν έχουν υποδομές πλήρωσης με υγραέριο ή φυσικό αέριο. Τι συμβαίνει σε αυτή την περίπτωση; Ο οδηγός θα πρέπει να μετακινείται από νησί σε νησί προκειμένου να βάλει 50% καύσιμα; Οι γκρίζες αυτές ζώνες χρειάζονται διευκρινίσεις και λύσεις.

Το Υπουργείο τονίζει επίσης ότι όλα τα πλοία πρέπει να είναι εφοδιασμένα με 2 ή παραπάνω συσκευές θερμικής απεικόνισης και εύφλεκτων αερίων. Οι χώροι πρέπει να παρακολουθούνται από κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης, ενώ το πλήρωμα πρέπει να εκπαιδευτεί κατάλληλα ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει τα τοξικά ή εύφλεκτα αέρια, ή ακόμα και την περίπτωση πυρκαγιάς.

Σε καθε περίπτωση, οι οδηγοί mild-hybrid ή απλών υβριδικών αυτοκινήτων απαλάσσονται από κάθε υποχρέωση.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!