Πώς να ελέγχετε τις πιέσεις ελαστικών

Εξηγούμε πώς η πίεση των ελαστικών επηρεάζει την ασφάλεια, τις επιδόσεις και την οικονομία καυσίμου.

Πώς να ελέγχετε τις πιέσεις ελαστικών

Εξηγούμε πώς η πίεση των ελαστικών επηρεάζει την ασφάλεια, τις επιδόσεις και την οικονομία καυσίμου.

Η διατήρηση των ελαστικών σας εντός του νόμιμου ορίου για το βάθος των αυλακώσεων του πέλματος μπορεί να είναι κάτι που γνωρίζετε και να ελέγχετε περιστασιακά, αλλά τι γίνεται με την πίεση των ελαστικών; Δεν είναι μόνο πόσο πέλμα έχει απομείνει στα ελαστικά ενός αυτοκινήτου που υπαγορεύει πόσο καλά θα στρίβει και θα φρενάρει, αλλά και η πίεσή τους. Χαμηλότερη ή υψηλότερη πίεση ελαστικών επηρεάζει την πρόσφυση και την οικονομία καυσίμου, επομένως είναι ζωτικής σημασίας να ελέγχετε τακτικά την πίεση των ελαστικών σας.

Το αυτοκίνητό σας έχει συγκεκριμένη απαίτηση πίεσης ελαστικών, η οποία εξαρτάται από παράγοντες όπως το μέγεθος των τροχών και των ελαστικών που είναι τοποθετημένα, καθώς και το βάρος του αυτοκινήτου. Κατά την οδήγηση, ακόμη και τα καινούργια ελαστικά χάνουν μια μικρή ποσότητα πίεσης, καθώς αυτή διαφεύγει φυσιολογικά. Για αυτό θα πρέπει να είστε σε εγρήγορση, και να ελέγχετε τις πιέσεις ώστε να μην πέφτουν πολύ χαμηλά. Ως γενικός κανόνας, είναι καλή ιδέα να το κάνετε αυτό κάθε φορά που ανεφοδιάζεστε με καύσιμα και πριν από κάθε μεγάλη διαδρομή, ειδικά αν αυτή περιλαμβάνει πορεία σε αυτοκινητόδρομο.

Οι δύο πιο συνηθισμένες μονάδες πίεσης που συναντώνται στις αντλίες αέρα ελαστικών είναι οι λίβρες ανά τετραγωνική ίντσα (PSI) και τα bar. Θα βρείτε και τις δύο αυτές τιμές μαζί στο εγχειρίδιο κάθε αυτοκινήτου, που δείχνουν τη μέγιστη ασφαλή πίεση στην οποία πρέπει να είναι φουσκωμένα τα ελαστικά σας. Μπορεί να υπάρχει και αυτοκόλλητο στο αυτοκίνητο, στο πίσω άκρο της θύρας του οδηγού ή κοντά στη θύρα ανεφοδιασμού του ρεζερβουάρ καυσίμου, για να σας το υπενθυμίζει.

Θα δείτε ότι δίνονται διαφορετικές πιέσεις αέρα δίνονται για διάφορα φορτία (δύο επιβάτες, τέσσερις επιβάτες ή τέσσερις επιβάτες και αποσκευές). Τα εμπρός ελαστικά έχουν συχνά υψηλότερη πίεση από τα πίσω, επειδή το βάρος βρίσκεται συνήθως στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου, καθότι εκεί βρίσκεται ο κινητήρας στα περισσότερα μοντέλα.

Πίεση ελαστικών και ασφάλεια

Βεβαιωθείτε ότι δεν υπερπληρώνετε ή αφήνετε πολύ χαμηλή την πίεση στα ελαστικά σας όταν συμπληρώνετε αέρα, καθώς αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την παραμόρφωση της επιφάνειας επαφής του ελαστικού και κατά συνέπεια άνιση φθορά. Η υπερβολική ποσότητα αέρα θα προκαλέσει την προεξοχή του κεντρικού τμήματος ελαστικού, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μικρότερη επιφάνεια επαφής με το οδόστρωμα, μειώνοντας την πρόσφυση.

Όσο λιγότερος αέρας βρίσκεται στο εσωτερικό του ελαστικού, τόσο μεγαλύτερη είναι η επιφάνεια επαφής. Ωστόσο, λόγω του τρόπου κατασκευής ενός ελαστικού, δεν είναι το κέντρο που έρχεται σε επαφή με την άσφαλτο, αλλά οι άκρες. Και πάλι, η πρόσφυση μειώνεται. Η οδήγηση με λανθασμένες πιέσεις μπορεί επίσης να οδηγήσει σε αστοχία του ελαστικού, ασκώντας πίεση στα άκρα ή διακινδυνεύοντας ένα απότομη απώλεια αέρα. Θα αυξήσει επίσης τη φθορά των ελαστικών.

Φθορά ελαστικών και οικονομία καυσίμου

Τα ελαστικά με μειωμένη πίεση δημιουργούν υψηλότερη αντίσταση. Επειδή μεγαλύτερο μέρος του ελαστικού έρχεται σε επαφή με το δρόμο, ο κινητήρας πρέπει να δουλέψει πιο σκληρά για να ξεπεράσει την επιπλέον τριβή και αντίσταση που προκαλεί. Αυτό αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου. Έτσι, διατηρώντας τα ελαστικά σας σωστά φουσκωμένα όχι μόνο θα αυξήσετε τη διάρκεια ζωής των ελαστικών, αλλά θα μειώσετε την κατανάλωση καυσίμου και θα εξοικονομήσετε χρήματα.

Πόσο συχνά πρέπει να ελέγχω τα ελαστικά μου;

Ο μηνιαίος έλεγχος είναι απαραίτητος, αλλά αν μπορείτε να τα ελέγχετε μία φορά την εβδομάδα, θα κάνετε μεγάλη χάρη στον εαυτό σας. Αν παρατηρήσετε ότι χάνετε τακτικά πίεση από ένα ή περισσότερα ελαστικά πιο γρήγορα από ό,τι περιμένετε, τότε επισκεφθείτε ένα κατάστημα ελαστικών, μπορεί να έχετε μια αστοχία που παρουσιάζεται με αργό ρυθμό. Ενώ συμπληρώνετε αέρα, ελέγξτε για ζημιές, όπως σκισίματα, εξογκώματα και αντικείμενα που έχουν κολλήσει στο ελαστικό και μπορεί να προκαλέσουν αργή διάτρηση. Ελέγξτε επίσης το βάθος του πέλματος.

Πώς μπορώ να ελέγξω τα ελαστικά μου;

Ένας μηχανικός ελαστικών είναι ο καλύτερος άνθρωπος για να ελέγξει τα ελαστικά σας, αλλά μπορείτε πάντα να του ζητήσετε να σας δείξει πώς γίνεται, αν δεν είστε σίγουροι. Για να το κάνετε μόνοι σας, το πρώτο πράγμα που θα χρειαστείτε είναι ένας καλός μετρητής πίεσης ελαστικών από ένα κατάστημα με αξεσουάρ αυτοκινήτου. Είναι πιο εύκολο από το να επισκέπτεστε κάθε φορά ένα συνεργείο.

Εντοπίστε τη βαλβίδα του ελαστικού που προεξέχει από τη ζάντα του τροχού και ξεβιδώστε το καπάκι. Πιέστε το μανόμετρο ελαστικών και ελέγξτε την ένδειξη της πίεσης για να τη συγκρίνετε με αυτή που με συνιστά ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου σας. Εάν υπάρχει διαφορά, αφαιρέστε το μανόμετρο και ανεβάστε την πίεση του ελαστικού χρησιμοποιώντας μια αντλία ποδιού (οικονομική λύση) ή μια μηχανοκίνητη αντλία (περίπου 35 ευρώ). Αυτή συνδέεται στη θύρα φόρτισης 12 Volt του αυτοκινήτου. Ελέγξτε το εγχειρίδιο της αντλίας για οδηγίες χρήσης.

Χρήση αντλίας πρατηρίου καυσίμων

Εάν δεν έχετε αντλία άερα, βρείτε ένα πρατήριο καυσίμων που διαθέτει. Εκτός από την ένδειξη πίεσης (σε bar και PSI), μπορεί να διαθέτει από δύο έως τέσσερα κουμπιά. Τα δύο θα δείχνουν συν και πλην, υποδεικνύοντας την πλήρωση ή την απελευθέρωση αέρα, γεγονός που σας δίνει τη τη δυνατότητα να ρυθμίσετε την πίεση, την οποία θα βρείτε στο αυτοκίνητο ή στο εγχειρίδιο. Ένα τρίτο κουμπί θα παρέχει ταχεία πλήρωση για όταν το ελαστικό σας έχει πολύ λίγο αέρα. Προσέξτε να μην το χρησιμοποιήσετε εάν το ελαστικό σας είναι ήδη αρκετά γεμάτο. Το τέταρτο κουμπί θα σας επιτρέψει να επιλέξετε τη μέτρηση της πίεσης.

Έχοντας αφαιρέσει το καπάκι των βαλβίδων, συνδέστε τον εύκαμπτο σωλήνα πίεσης στο πρώτο ελαστικό. Δείτε την τιμή και προχωρήστε ανάλογα στην πλήρωση ή -αν χρειάζεται- στην αφαίρεση αέρα, έως ότου φτάσετε το επιθυμητό επίπεδο. Επαναλάβετε τη διαδικασία στα υπόλοιπα ελαστικά, συμπεριλαμβανομένης της ρεζέρβας. Βιδώστε ξανά τα καπάκια των βαλβίδων και τελειώσατε.

Και τέλος…

Όλα τα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν από το 2014 και έπειτα, πρέπει να διαθέτουν σύστημα παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών. Αν και είναι πολύ χρήσιμο, δεν πρέπει να βασίζεστε σε αυτό, αλλά να κάνετε και τους δικούς σας ελέγχους, καθώς και να ελέγχετε την κατάσταση των ελαστικών. Ο έλεγχος των ελαστικών σας θα πρέπει να είναι όπως ο έλεγχος της στάθμης των λαδιών του αυτοκινήτου σας -και αν δεν το κάνετε αυτό, να ξέρετε ότι πρέπει να το κάνετε. Μπορεί να σας σώσει τη ζωή, καθώς και να σας εξοικονομήσει χρήματα.

Αποκλειστική συνεργασία: Carbuyer

Ελαστικά

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!