Τι είναι τα τακάκια και τα δισκόφρενα;

Ήρθε η ώρα να μάθουμε πώς λειτουργούν τα φρένα του αυτοκινήτου και πώς μπορούμε να ελέγξουμε τα τακάκια των φρένων μας.

Τι είναι τα τακάκια και τα δισκόφρενα;

Ήρθε η ώρα να μάθουμε πώς λειτουργούν τα φρένα του αυτοκινήτου και πώς μπορούμε να ελέγξουμε τα τακάκια των φρένων μας.

Τα φρένα είναι από τα πιο σημαντικά συστήματα του αυτοκινήτου. Το σύστημα πέδησης ενός σύγχρονου αυτοκινήτου αποτελείται από τρία κύρια στοιχεία, τις δαγκάνες, τα τακάκια και τους δίσκους. Η δαγκάνα λειτουργεί ως σφιγκτήρας γύρω από το δίσκο και συχνά βάφεται σε έντονα χρώματα, ειδικά στα πιο σπορ μοντέλα για να τα διαφοροποιήθούν οπτικά από τις απλές εκδόσεις.

Σε κάθε πλευρά της δαγκάνας υπάρχουν τα τακάκια, τα υλικά τριβής, που έρχονται σε επαφή με τους δίσκους κατά το φρενάρισμα. Οι δίσκοι βρίσκονται στο εσωτερικό των τροχών του αυτοκινήτου. Καθώς ασκούμε πίεση στο πεντάλ του φρένου, το υγρό των φρένων σπρώχνει ένα έμβολο πάνω στη δαγκάνα, με αποτέλεσμα να πιέζει τα τακάκια στον δίσκο. Έτσι επιβραδύνει ο τροχός και το αυτοκίνητο σταματά. Τα τακάκια είναι το εξάρτημα χρειάζεται πιο συχνή αντικατάσταση, καθώς είναι κατασκευασμένα από μαλακό υλικό και φθείρονται πολύ πιο γρήγορα από τους δίσκους.

Τα περισσότερα αυτοκίνητα έχουν δισκόφρενα όμως ορισμένα αυτοκίνητα χρησιμοποιούν ταμπούρα στους πίσω τροχούς. Η γενική ιδέα είναι ίδια, αλλά τα φρένα με ταμπούρα έχουν ένα μεταλλικό τύμπανο αντί για τους δίσκους που συναντάμε στα περισσότερα σύγχρονα οχήματα. Όταν πατηθεί το πεντάλ του φρένου, τα πόδια των ταμπούρων (όπως συμβαίνει και με τα τακάκια) πιέζουν το εσωτερικό του περιστρεφόμενου ταμπούρου και δημιουργούν τριβή, επιβραδύνοντας έτσι το αυτοκίνητο.

Τα φρένα με ταμπούρα είναι πολύ πιο οικονομικά στην παραγωγή τους από τα δισκόφρενα, ωστόσο δεν ψύχονται αρκετά καλά και περιορίζονται στους πίσω τροχούς φθηνότερων μοντέλων με χαμηλότερες επιδόσεις. Όμως τα τελευταία χρόνια τοποθετούνται σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα επειδή, λόγω της αναγεννητικής πέδησης, οι ανάγκες των φρένων είναι μικρότερες.

Μπορούμε να ελέγχουμε τα τακάκια των φρένων μας για λόγους ασφαλείας και αυτό μπορεί να γίνει μερικές φορές και χρησιμοποιώντας με το αυτί μας. Αν όταν φρενάρουμε ακούμε έναν δυσάρεστο ήχο τριξίματος έχει έρθει η ώρα να πάμε για αντικατάσταση. Βέβαια, επειδή με αυτό τον τρόπο ίσως το καταλάβουμε ότι έχει γίνει ζημιά στις δικόπλακες, μπορούμε προληπτικά να ζητήσουμε από έναν μηχανικό να τα ελέγξει. Τα τακάκια συνήθως έχουν διάρκεια ζωής έως και 95.000 χιλιόμετρα, όμως μπορεί να χρειαστεί να τα αντικαταστήσουμε και νωρίτερα, ανάλογα με το πώς και πού οδηγούμε.

Αποκλειστική συνεργασία: Carbuyer

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!