H Ελλάδα βραβεύτηκε με το PIN (Performance Index) Award από το ETSC (Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών) για τη μεγαλύτερη μείωση (54%) στα τροχαία δυστυχήματα στην Ευρώπη κατά τη δεκαετία 2010-2020.
Κάποιοι θριαμβολογούν, άλλοι ισχυρίζονται ότι η κρίση μείωσε τα τροχαία, άλλοι υπόσχονται και πολλοί σιωπούν.
Τι είναι όμως αυτό που πραγματικά συνετέλεσε στη μείωση των τροχαίων συμβάντων στη χώρα;
Στο ΙΟΑΣ μας αρέσει να μιλάμε με στοιχεία όταν αυτά είναι διαθέσιμα και είναι αξιόπιστα. Είναι γεγονός ότι η οικονομική κρίση συνετέλεσε στη μείωση της κυκλοφορίας, ότι η πανδημία του COVID-19 μείωσε τις μετακινήσεις. Είδαμε όμως περιπτώσεις που στην περίοδο της πανδημίας τα τροχαία όχι μόνο δεν μειώθηκαν αναλογικά με τη μείωση της κυκλοφορίας αλλά αυξήθηκαν δραματικά, όπως π.χ. στις ΗΠΑ αλλά και σε ευρωπαϊκές πόλεις. Είδαμε ακόμη μέσα στις πόλεις μας να αυξάνονται οι περιπτώσεις κίνησης με υψηλές ταχύτητες σε άδειους δρόμους.
Η ΕΕ άλλωστε, κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων για τις επιδόσεις Οδικής Ασφάλειας τον Απρίλιο (20.4.21), επεσήμανε πως οι χαμηλότερος όγκος των μετακινήσεων είχε κάποια επίδραση, αλλά μη μετρήσιμη, στον αριθμό των θανατηφόρων τροχαίων. Και χαρακτηριστικά αναφέρθηκε πως σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες παρατηρήθηκε αύξηση των ριψοκίνδυνων συμπεριφορών, ιδιαίτερα οδήγηση με υψηλές ταχύτητες, κατά τις περιόδους του lockdown.
Στη χώρα μας σημαντικός παράγοντας που συνετέλεσε στη μείωση των τροχαίων ήταν η επέκταση ενός σύγχρονου δικτύου αυτοκινητοδρόμων (2.200 χιλιόμετρα το 2018 έναντι 750 το 2007). Η Οδική Ασφάλεια βέβαια είναι ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα και οι παράγοντες που επηρεάζουν το επίπεδό της έχουν να κάνουν και με την πολιτική βούληση, τη διαρκή συστηματική αστυνόμευση και την καλλιέργεια παιδείας οδικής ασφάλειας γενικότερα. Οι άνθρωποι του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ) “Πάνος Μυλωνάς” μιλάνε με στοιχεία, με καταγεγραμμένους αριθμούς αλλά πράττουν και με την καρδιά τους. Το δείχνουν οι 150 καμπάνιες ενημέρωσης που έφτασαν σε πάνω από 6 εκατομμύρια πολίτες, οι 250.000 μαθητές που παρακολούθησαν σε σχολικές τάξεις προγράμματα κυκλοφοριακής αγωγής, οι 5.350 εκπαιδευτικοί που αγκάλιασαν την προσπάθεια και χρησιμοποιούν τα εργαλεία που αναπτύχθηκαν μέσα από τα εθνικά και Ευρωπαϊκά προγράμματα και τις πρωτοβουλίες του Ινστιτούτου.
Είμαστε περήφανοι για αυτά, για τις προσπάθειες και τις παρεμβάσεις μέσα και από την Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής και όλον αυτό τον αγώνα που φέρνει ψηλά στην πολιτική ατζέντα το θέμα της Οδικής Ασφάλειας. Οι εξαγγελίες του ίδιου του πρωθυπουργού για την υιοθέτηση μιας στρατηγικής για την Οδική Ασφάλεια με την προσέγγιση του ασφαλούς συστήματος (Safe System Approach) είναι μία ελπίδα για να οδεύσουμε προς το όραμα για έναν κόσμο χωρίς τροχαία δυστυχήματα – ελπίζουμε λοιπόν για να περιμένουμε τα καλύτερα. Δεν μπορούμε να είμαστε περήφανοι όμως όταν ακόμη θρηνούμε ανθρώπινες ζωές στο δρόμο.
Και συνεχίζουμε τον αγώνα – γιατί η ανθρώπινη ζωή είναι ανεκτίμητη και πρέπει να προστατευτεί, γιατί η εκπαίδευση και η ενημέρωση έχουν καθοριστικό ρόλο στην αλλαγή συμπεριφοράς και στη διαμόρφωση και καλλιέργεια Παιδείας Οδικής Ασφάλειας.
Σε μία τόσο δύσκολη περίοδο που διανύουμε είναι πολύ σημαντικό να κυκλοφορούμε με ασφάλεια σε ένα πολιτισμένο και ευχάριστο περιβάλλον, το χρειαζόμαστε και το αξίζουμε…
Για το ξεκίνημα του MotorOne.gr να ευχηθώ κάθε επιτυχία και ευόδωση των στόχων του καθώς και να αναδείξει σημαντικά ζητήματα που θα συνεισφέρουν εποικοδομητικά στην ενημέρωση των πολιτών και την αναπτυξιακή πορεία της χώρας.
Καλή αρχή, καλή συνέχεια!