Το επιθυμητό και το εφικτό

Απαγόρευση αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης το 2035 στην Ευρώπη. Αυτή είναι η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά πόσο εφικτό να γίνει είναι αυτό;

Το επιθυμητό και το εφικτό

Απαγόρευση αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης το 2035 στην Ευρώπη. Αυτή είναι η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αλλά πόσο εφικτό να γίνει είναι αυτό;

Γιάννης Καλογερόπουλος

Μια νέα πρόταση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έπεσε στο τραπέζι πρόσφατα και ήρθε να ανακινήσει τα νερά, προκαλώντας σκέψεις. Πιο συγκεκριμένα, εισηγείται τον μηδενισμό των εκπεμπόμενων ρύπων το 2035, που, υπό άλλο πρίσμα μεταφράζεται και ως αίτημα παύσης παραγωγής αυτοκίνητων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Στην πράξη, εστιάζει στις εκπομπές CO2 που προκύπτουν από τις μεταφορές και καλεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επιταχύνουν τους ρυθμούς μείωσής τους, με απώτερο στόχο την επίτευξη μηδενικών ρύπων πιο σύντομα.

Έτσι, η πρόταση περιλαμβάνει μείωση κατά 55% των ρύπων από φέτος μέχρι το 2030 και μόλις πέντε χρόνια αργότερα, να πέσουν στο 100%. Δηλαδή, με απλά λόγια όλα τα αυτοκίνητα, επιβατικά και επαγγελματικά, που θα κατασκευάζονται το 2035 να έχουν μηδενικούς ρύπους.

Από την άλλη πλευρά, στόχος επίσης όλων των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι να φτάσουν τις εκπομπές ρύπων στο μηδέν, αλλά σε μεγαλύτερο χρονικό ορίζοντα. Όλα τα μέλη Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων επενδύουν δισεκατομμύρια ευρώ σε νέες και βιώσιμες τεχνολογίες.

Ωστόσο, αυτό δεν είναι από μόνο του αρκετό, αφού θα πρέπει να γίνουν αλλαγές σε όλη της αλυσίδα. Θα πρέπει δίχως άλλο να γίνει μαζικά αύξηση της ζήτησης σε ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, σε μικρό χρονικό διάστημα, γιατί χωρίς αυτό, οι όποιες προσπάθειες καταβάλουν οι κατασκευαστές είναι μάταιη.

Επιπλέον, θα πρέπει να γίνει ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης σε μεγάλο βαθμό, ώστε να διευκολύνει τη φόρτιση, ενώ θα πρέπει να υπάρχει και η δυνατότητα κάλυψης της ζήτησης σε ενέργεια.

Δεν θα πρέπει να παραβλέπουμε και τις παρενέργειες που μπορεί να δημιουργηθούν, στην οικονομία και τις θέσεις εργασίας, από μία αυστηρή και τόσο εστιασμένη απαγόρευση, όπως αυτή των κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Οι κινήσεις για τη μείωση των ρύπων θα πρέπει να γίνουν με τη χρήση όλων των εργαλείων που υπάρχουν διαθέσιμα. Όπως είπε και ο Oliver Zipse, Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων και Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, «χωρίς συντονισμένες προσπάθειες από όλες τις πλευρές μια τέτοια κίνηση δεν μοιάζει βιώσιμη».

Όλα τα μέλη Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Κατασκευαστών Αυτοκινήτων υποστηρίζουν αυτό το στόχο που αφορά στην κλιματική αλλαγή, επενδύοντας δισεκατομμύρια ευρώ σε νέες και βιώσιμες τεχνολογίες.

Σίγουρα υπάρχει μια μεταβατική περίοδος, κατά την οποία δεν μπορείς να σβήσεις τα πάντα πατώντας ένα κουμπί. Θα μπορούσε και θα έπρεπε να γίνει χρήση όλων των τεχνολογιών, χωρίς τη δαιμονοποίηση κάποιων εξ αυτών.

Συμπεριλαμβανομένων των εξαιρετικά αποδοτικών κινητήρων εσωτερικής καύσης, των υβριδικών, των Plug-in υβριδικών και των οχημάτων υδρογόνου. Όλα αυτά πρέπει να διαδραματίσουν το δικό τους ρόλο στη μετάβαση προς την κλιματική ουδετερότητα.

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!