Υπηρεσίες που αλλάζουν τον τρόπο ιδιοκτησίας και χρήση του αυτοκινήτου θα δούμε τα επόμενα χρόνια και στην Ελλάδα. Στο Σχέδιο Δράσης για το 2021 που κατέθεσε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, περιλαμβάνεται η κατάρτιση θεσμικού πλαισίου για την καθιέρωση της κοινής χρήσης οχημάτων (διαδικασίας γνωστής ως car sharing), της συνεπιβίβασης σε οχήματα (car pooling), αλλά και της μεταφοράς με οχήματα κατά παραγγελία (car on demand).
Πρόκειται για πρακτικές ιδιαίτερα διαδεδομένες σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, που περιορίζουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση καθώς και την επιβάρυνση του περιβάλλοντος στις αστικές περιοχές.
Πώς λειτουργεί το car sharing, το car pooling και το car on demand
Κοινή συνισταμένη των συγκεκριμένων υπηρεσιών είναι η χρήση τους μέσω εφαρμογής σε κινητό τηλέφωνο. Στην περίπτωση του car sharing , οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν στο χάρτη το κοντινότερο σε αυτούς διαθέσιμο αυτοκίνητο και να ελέγξουν την αυτονομία του (π.χ. τα λίτρα καυσίμου στο ρεζερβουάρ ή το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, αν πρόκειται για ηλεκτρικό όχημα). Στη συνέχεια ξεκλειδώνουν το αυτοκίνητο με το smartphone και θέτουν με τον ίδιο τρόπο σε λειτουργία τον κινητήρα. Αφού ολοκληρώσουν τη διαδρομή τους σταθμεύουν το όχημα σε νόμιμη θέση, ώστε να το βρει ο επόμενος χρήστης της υπηρεσίας.
Πάλι μέσω εφαρμογής, δύο ή περισσότερα άτομα που κινούνται καθημερινά στον ίδιο άξονα (π.χ. από την Κηφισιά στο κέντρο της Αθήνας) μπορούν να διαμοιραστούν ένα αυτοκίνητο (car pooling) και να μοιραστούν τα έξοδα του καυσίμου ή του πάρκινγκ.
Τέλος, η υπηρεσία car on demand (είναι ήδη διαθέσιμη από ορισμένες εταιρείες μίσθωσης οχημάτων) απευθύνεται σε όσους θέλουν ένα αυτοκίνητο για συγκεκριμένη χρονική περίοδο: μία καθημερινή για επαγγελματικό ταξίδι ή ένα Σαββατοκύριακο για εκδρομή.