Χαμηλότερα όρια ταχύτητας στον αστικό ιστό, διαβάθμιση των παραβάσεων με βάση την επικινδυνότητά τους καθώς και νέα διαδικασία για την επιβολή και είσπραξη των προστίμων, είναι ορισμένες από τις σημαντικότερες αλλαγές που θα γίνουν στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Στα σημεία αυτά είχε αναφερθεί ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, κατά την παρουσίαση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Οδική Ασφάλεια. Μακροπρόθεσμος στόχος είναι να περιοριστεί ο αριθμός των νεκρών και των σοβαρά τραυματιών από τροχαία στο μισό έως το 2030. Την προηγούμενη δεκαετία (2010-2019) καταγράφηκε μείωση των θυμάτων κατά 43%, όμως οφείλεται κυρίως στις λιγότερες μετακινήσεις οχημάτων λόγω της οικονομικής κρίσης.
Οι 5 βασικές αρχές για την αναθεώρηση του ΚΟΚ:
1) Οι παραβάσεις θα κατηγοριοποιηθούν με βάση τον βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας
2) Οι κυρώσεις θα διαχωριστούν με βασικό κριτήριο την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος. Ανάλογα θα επιβάλλεται ποινή στον οδηγό (π.χ. για μη χρήση ζώνης) ή στο όχημα (π.χ. «ληγμένο» ΚΤΕΟ)
3) Η μέση ταχύτητα στις αστικές περιοχές θα μειωθεί σημαντικά (το όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές θα υποχωρήσει από 50 στα 30 χλμ/ώρα)
4) Η διαδικασία επιβολής και είσπραξης του προστίμου θα διασφαλίζεται. Π.χ. υπέρβαση ορίου ταχύτητας μέσω κάμερας θα αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος. Θα δίνεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής του προστίμου μέσω ATM ή e-banking, ενώ οφειλή που δεν έχει πληρωθεί θα μεταβιβάζεται στο taxis.
5) Η παρακολούθηση των παραβάσεων του ΚΟΚ θα γίνεται μέσω ηλεκτρονικής διαδικασίας (οι οδηγοί θα ενημερώνονται online για τους βαθμούς ποινής στο point system).
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όταν ένα αυτοκίνητο κινείται με 30 χλμ/ώρα η πιθανότητα θανάσιμου τραυματισμού πεζού, τον οποίο θα χτυπήσει, είναι 10%. Το ποσοστό αυτό εκτοξεύεται στο 80% εάν το όχημα κινείται με 50 χλμ/ώρα.