Από την 1η Ιανουαρίου 2021, κάθε νέο αυτοκίνητο που ταξινομείται στην Ελλάδα φέρει στην άδεια κυκλοφορίας τις εκπομπές CO2 με βάση το πρωτόκολλο WLTP. Σε σχέση με το NEDC, ο νέος κύκλος δοκιμών είναι πιο κοντά στην πραγματική κατανάλωση, αυξάνοντας έτσι και τα γρ. CO2 ανά χλμ.
Τα τέλη κυκλοφορίας καθορίζονται πλέον με τη νέα κλίμακα CO2:
Εκπομπές CO2 | Τιμή (ευρώ ανά γρ.) |
0-122 γρ/χλμ | 0 |
123-139 γρ/χλμ | 0,64 |
140-166 γρ/χλμ | 0,70 |
167-208 γρ/χλμ | 0,85 |
209-224 γρ/χλμ | 1,87 |
225-240 γρ/χλμ | 2,20 |
241-260 γρ/χλμ | 2,50 |
261-280 γρ/χλμ | 2,70 |
>281 γρ/χλμ | 2,85 |
Η νέα κλίμακα με βάση το πρωτόκολλο WLTP είναι αρκετά πιο «ευαίσθητη» στον εξοπλισμό του οχήματος. Κάθε αυτοκίνητο που βγαίνει από το εργοστάσιο έχει πλέον το δικό του αριθμό CO2, ο οποίος καθορίζεται και από τον προαιρετικό εξοπλισμό. Π.χ., η ηλιοροφή μπορεί να αυξήσει τις εκπομπές CO2 κατά 2 γρ/χλμ, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να αλλάξει κλίμακα και να πληρώσει αρκετά παραπάνω τέλη κυκλοφορίας. Ή να περάσει το όριο των 140 γρ/χλμ. και να μην επιτρέπεται η είσοδός του στο Δακτύλιο!
Δείτε τα νέα όρια για τον μικρό και τον μεγάλο Δακτύλιο στην Αθήνα
Σύμφωνα με την εταιρείας ανάλυσης της αγοράς αυτοκινήτου, JATO Dynamics, οι κατασκευαστές τροποποιούν ανάλογα τον αριθμό των έξτρα εξοπλιστικών στοιχείων που προσφέρουν στα μοντέλα τους. Ορισμένοι μάλιστα τοποθετούν ελαστικής μειωμένης αντίστασης κύλισης ή επιλέγουν ελαστικά μικρότερων διαστάσεων, ώστε να περιορίζονται οι εκπομπές CO2.
«Ενώ παλαιότερα ο έξτρα εξοπλισμός ήταν ένας τρόπος για τις εταιρείες να βγάλουν κέρδος, τώρα είναι πιο φειδωλοί με το φόβο ότι θα ξεπεράσουν το στόχο CO2 που έχουν θέσει. Και βέβαια θα συνεχιστεί η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση», σχολίασε ο Διευθύνων Σύμβουλος της JATO Dynamics, David Krajicek.