F1 – GP Σιγκαπούρης: H επιστροφή του νυχτερινού αγώνα

Το GP Σιγκαπούρης, ο πρώτος κατεξοχήν νυχτερινός αγώνας της Formula 1, επιστρέφει αυτό το Σαββατοκύριακο, έπειτα από τρία χρόνια.

F1 – GP Σιγκαπούρης: H επιστροφή του νυχτερινού αγώνα

Το GP Σιγκαπούρης, ο πρώτος κατεξοχήν νυχτερινός αγώνας της Formula 1, επιστρέφει αυτό το Σαββατοκύριακο, έπειτα από τρία χρόνια.

Η Formula 1 επιστρέφει στους δρόμους της Σιγκαπούρης έπειτα από απουσία δύο ετών λόγω της πανδημίας. Παρότι πρόκειται για νυχτερινό αγώνα, οι υψηλές θερμοκρασίες, η αυξημένη υγρασία και η μεγάλη διάρκεια του αγώνα τον κάνουν τον πιο απαιτητικό της χρονιάς όσον αφορά τη φυσική κατάσταση των οδηγών, αλλά και την αξιοπιστία των μονοθεσίων. Η Σιγκαπούρη είναι η 3η μεγαλύτερη σε μήκος πίστα της σεζόν και αυτή με τη χαμηλότερη μέση ωριαία ταχύτητα μετά το Μονακό.

Οι θερμοκρασία σπανίως πέφτει κάτω από τους 30 βαθμούς, ενώ η υγρασία ξεπερνάει συνήθως το 80%. Με τη θερμοκρασία εντός του cockpit (και μέσα από τις πυρίμαχες φόρμες) να φτάνει επίπεδα σάουνας, στους 60 βαθμούς Κελσίου, οι οδηγοί χάνουν κατά τη διάρκεια του αγώνα έως και 3 κιλά λόγω εφίδρωσης . Δεν είναι σπάνιο φαινόμενο το GP Σιγκαπούρης αγγίζει το ανώτατο όριο διάρκειας των δύο ωρών, λόγω της χαμηλής μέσης ωριαίας ταχύτητας και των συχνών επεμβάσεων του αυτοκινήτου ασφαλείας.

Παράλληλα, πρόκειται για μια εντυπωσιακή τοποθεσία, κάτω από τους ουρανοξύστες του κέντρου της πόλης, την τεράστια ρόδα από όπου μπορεί να θαυμάσει την πόλη της Σιγκαπούρης, δίπλα στη μαρίνα. Τα μονοθέσια περνάνε επίσης από τη διάσημη γέφυρα Anderson και το πλάτος της πίστας είναι εξαιρετικά μικρό σε αυτό το σημείο. Η Marina Bay είναι ένα σιρκουί πόλης του οποίου η πλειονότητα των στροφών είναι 90 μοιρών, με τους τοίχους να παραμονεύουν σε κάθε γωνία. Όπως σε κάθε σχεδόν σιρκουί πόλης, τα προσπεράσματα δεν είναι εύκολα.

Οι 23 στροφές δεν αφήνουν τους οδηγούς να πάρουν πολλές ανάσες κατά τη διάρκεια του γύρου, και οι ανομοιομορφίες του οδοστρώματος θα δυσκολέψουν περισσότερο τα φετινά μονοθέσια από ό,τι αυτά των προηγούμενων σεζόν, αν και το σιρκουί έχει ασφαλτοστρωθεί. H FIA αναφέρει ότι έχουν ασφαλτοστρωθεί εκ νέου τα τμήματα από την ευθεία εκκίνησης/τερματισμούς έως μετά την 1η στροφή, μεταξύ των στροφών 5-7 (Raffles Boulevard), 12-13 (γέφυρα Anderson), 15-19 (δίπλα από την επιπλέουσα πλατφόρμα της Marina Bay), όπως επίσης πριν και μετά τη στροφή 14 (Connaught).

H διαδρομή μέσα στους δρόμους της Σιγκαπούρης φωτίζεται από 1.600 προβολείς. Το τσιμέντο που χρησιμοποιείται στη γέφυρα Esplanade, υποστηρίζεται από χαλύβδινες δοκούς που είναι μαγνητισμένες. Τα μαγνητικά πεδία είναι αρκετά ισχυρά ώστε να παρεμβαίνουν σε ορισμένους αισθητήρες των μονοθεσίων, απαιτώντας από τις ομάδες να αντικαταστήσουν ορισμένους εξ αυτών με ειδικές εκδόσεις, λιγότερο ευαίσθητες στις παρεμβολές. Η τοποθέτηση μαγνητικών ασπίδων στις βαλβίδες αλλαγής ταχυτήτων έχει γίνει ένα φυσιολογικό μέρος της προετοιμασίας για το GP Σιγκαπούρης, καθώς στο παρελθόν έχει προκαλέσει εγκαταλείψεις.

Τα κιβώτια ταχυτήτων διατελούν… υπερωρίες στη Σιγκαπούρη, καθώς σε κάθε γύρο πραγματοποιούνται 91 αλλαγές σχέσεων, οι περισσότερες από οποιαδήποτε άλλη πίστα. Τα συστήματα πέδησης δοκιμάζονται σκληρά, καθώς οι οδηγοί διανύουν 19% της απόστασης (και 22% του χρόνου στο γύρο) φρενάροντας, με την υπερθέρμανση να αποτελεί ένα από τα βασικά προβλήματα, καθώς δεν υπάρχουν μεγάλες ευθείες. Οι ομάδες χρησιμοποιούν τους μεγαλύτερους αεραγωγούς που διαθέτουν.

Η Σιγκαπούρη είναι η πίστα με την υψηλότερη κατανάλωση καυσίμου στο Πρωτάθλημα. Επίσης, είναι η πίστα με το μεγαλύτερο κόστος σε απόδοση όσο ανεβαίνει η στάθμη του καυσίμου. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε επιπλέον κιλό καυσίμου που φέρει το μονοθέσιο, σημειώνεται η υψηλότερη απώλεια απόδοσης της χρονιάς, λόγω της stop/go φύσης της πίστας, με συνεχείς επιβραδύνσεις και επιταχύνσεις της επιπλέον μάζας.

H πρόσφυση που παρέχει η άσφαλτος κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα, όπως και τα πλευρικά φορτία, καθώς λίγες είναι οι πραγματικά γρήγορες στροφές. Για αυτό και η Pirelli έχει φέρει τις τρεις πιο μαλακές γόμες της (C3, C4 και C5), με ελάχιστο όριο πίεσης ελαστικών στα 22 psi για τον εμπρός άξονα και 18 psi πίσω, στους 70 βαθμούς Κελσίου.

Ο αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Mario Isola, δήλωσε: «Με την τάση των φετινών μονοθεσίων να υποστρέφουν, θα είναι ακόμα πιο σημαντικό για τις ομάδες να βρουν τη σωστή ισορροπία στο στήσιμο, ώστε να εξασφαλίσουν ένα δυνατό εμπρός μέρος, χωρίς να συμβιβάζεται η πρόσφυση στον πίσω άξονα κατά την επιτάχυνση».

F1 - GP Σιγκαπούρης, Marina Bay

Οι συνθήκες στην πίστα εξελίσσονται ραγδαία κατά τη διάρκεια του τριημέρου καθώς στρώνεται γόμα στην αγωνιστική γραμμή. Οι χρόνοι στο γύρο μπορούν να βελτιωθούν μεταξύ FP1 και κατατακτήριων δοκιμών έως και 3 δλ. Περιοριστικός παράγοντας είναι η καταπόνηση των πίσω ελαστικών καθώς υπάρχουν πολλαπλές ζώνες επιτάχυνσης από αργές στροφές.

Με την εκκίνηση να δίνεται στις 20:00 το βράδυ τοπική ώρα, οι οδηγοί και τα μέλη των ομάδων παραμένουν σε ευρωπαϊκό ωράριο. Συνεπώς, πάνε για ύπνο λίγο πριν την αυγή. Το πρωινό σερβίρεται περίπου στις 12 το μεσημέρι, το μεσημεριανό γεύμα στις 18:00 και το δείπνο στη 01:00 τη νύχτα.

Τροποποίηση μέτρων εναντίον του porpoising

Για το GP Σιγκαπούρης, επειδή το οδόστρωμα έχει αρκετές ανομοιομορφίες, η FIA τροποποίησε το μετρικό σύστημα αεροδυναμικής ταλάντωσης που εφαρμόστηκε στο GP Βελγίου για να περιοριστεί το porpoising. Η Marina Bay θα μπορούσε να οδηγήσει πολλές ομάδες να ξεπεράσουν το όριο, που μέχρι στιγμής ήταν μέσος όρος 10 Joule ανά κιλό για 100 χλμ. Ωστόσο, η FIA ανέφερε να ότι τροποποίησε το σύστημα, για να συνυπολογίζει τις πίστες με ανομοιόμορφη άσφαλτο (όπως η Σιγκαπούρη και το Austin). Τώρα, το ανώτατο όριο μεμονωμένων μετρήσεων τέθηκε στα 7 G, ενώ ενδείξεις που οφείλονται σε χτύπημα του δαπέδου στο έδαφος δεν θα λαμβάνονται υπόψη.

Ομάδες και οδηγοί

Το GP Σιγκαπούρης αποτελεί τον πρώτο φετινό αγώνα στον οποίο ο Max Verstappen μπορεί να κατακτήσει και μαθηματικά τον δεύτερο προσωπικό του τίτλο. Για να το πετύχει αυτό, θα πρέπει να φύγει από τη Σιγκαπούρη με προβάδισμα 138 βαθμών. Αν ο Ολλανδός κερδίσει τον αγώνα και σημειώσει τον ταχύτερο γύρο, θα χρειάζεται τον Charles Leclerc να τερματίσει από την 8η θέση και κάτω και τον Sergio Perez εκτός βάθρου. Αν ο Verstappen ανέβει στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου αλλά δεν σημειώσει τον ταχύτερο γύρο, θα χρειάζεται τον Leclerc να τερματίσει από 9ος και κάτω και τον Perez από 4ο -χωρίς να έχει σημειώσει ούτε αυτός ταχύτερο γύρο– και κάτω.

Παρότι η Ferrari αρνείται ότι η τεχνική υπόδειξη που εφαρμόστηκε στο GP Βελγίου και έκανε πιο αυστηρά τα τεστ ακαμψίας των δαπέδων έχει επηρεάσει την απόδοση του μονοθεσίου της, πολλοί επιμένουν ότι αυτός είναι ο πραγματικός λόγος πτώσης της απόδοσης της ιταλικής ομάδας μετά το καλοκαιρινό διάλειμμα. Ιταλικές πηγές αναφέρουν ότι η Ferrari θα φέρει αναβαθμίσεις στη Σιγακπούρη, οι οποίες όμως θα αποδώσουν καλύτερα στην Ιαπωνία.

Θεωρητικά, η Σιγκαπούρη θα μπορούσε να ευνοήσει τα δυνατά χαρακτηριστικά της Mercedes W13, που είναι πολύ ανταγωνιστική στις αργές στροφές. Ωστόσο, πολλά θα εξαρτηθούν από τον τρόπο με τον οποίο θα ανταποκριθεί το γερμανικό μονοθέσιο στις ανομοιομορφίες του ασφαλτοτάπητα. Αξίζει να αναφερθεί ότι η Mercedes ανακοίνωσε την ανανέωση της συνεργασίας της με την Petronas πέραν του 2026. Η μαλαισιανή εταιρεία αποτελεί βασικό σπόνσορα και προμηθευτή καυσίμων και λιπαντικών της ομάδας.

Στο GP Σιγκαπούρης, ο Fernando Alonso θα προσπεράσει τον Kimi Raikkonen στην κορυφή του πίνακα με τις περισσότερες συμμετοχές στην ιστορία της F1, εκκινώντας στο 350ό Grand Prix του. Ο Ισπανός έχει δηλώσει ότι είναι σίγουρος πως θα ξεπεράσει τις 400 συμμετοχές, υπονοώντας ότι έχει υπογράψει διετές συμβόλαιο με την Aston Martin.

H Alpine θα παρουσιάσει ένα εντελώς καινούργιο δάπεδο στο μονοθέσιό της για τη Σιγκαπούρη, το οποίο πιστεύει ότι θα φέρει σημαντικό βήμα προόδου στην απόδοση. H AlphaTauri διαθέτει καινούργιο ρύγχος και σχεδιασμό εμπρός αεροτομής στο κεντρικό μέρος. Περαιτέρω αναβαθμίσεις για το υπόλοιπο της σεζόν θα έχει και η Alfa Romeo. Στη Williams, ο Alex Albon θα επιστρέψει στο cockpit στη Σιγκαπούρη, έπειτα από την εγχείρηση αφαίρεσης σκωληκοειδούς απόφυσης στην οποία υποβλήθηκε στην Ιταλία.

Η McLaren θα έχει ειδικό –cyberpunk– χρωματισμό για τα GP Σιγκαπούρης και Ιαπωνίας, που συνδυάζεται με τεχνικές αναβαθμίσεις υπό τη μορφή καινούργιου σχεδιασμού στις εισαγωγές αέρα των ψυγείων, που προς το παρόν είναι διαθέσιμος μόνο για τον Lando Norris.

O Norris δήλωσε για τον αγώνα: «Η Σιγκαπούρη είναι ένας από τους αγαπημένους μου αγώνες σε όλη τη σεζόν. Προφανώς, οδήγησα εκεί μόνο το 2019. Ως πίστα κατατακτήριων δοκιμών, είναι μία από τις καλύτερες σε ολόκληρη τη σεζόν. Είναι εξαιρετικά δύσκολη πίστα. Θα είναι ακόμα πιο δύσκολη με αυτά τα μονοθέσια, τα οποία είναι απαίσια στις ανομοιομορφίες και με τις αναπηδήσεις, το porpoising, όλα αυτά τα πράγματα».


«Κατά κάποιο τρόπο, δεν θα είναι ωραίο να οδηγείς. Αλλά την ίδια στιγμή, είναι μία από τις πιο δύσκολες πίστες. Υπάρχουν 23 στροφές, οπότε το να πετύχεις έναν καλό γύρο εδώ είναι εξαιρετικά δύσκολο. Είναι μία από τις πιο αγχωτικές πίστες, ακριβώς επειδή υπάρχουν τόσες πολλές ευκαιρίες να έχεις ατύχημα και να κάνεις πολύ ακριβά λάθη. Είναι σαν το Μονακό κατά κάποιο τρόπο, αλλά γενικά πολύ πιο ανομοιόμορφη. Έχει περισσότερα τμήματα υψηλής πρόσφυσης και υπάρχουν πολύ περισσότερες στροφές, συνεπώς, περισσότερες ευκαιρίες να πάει κάτι στραβά».

«Οι αγώνες συνήθως πηγαίνουν λίγο ήρεμα στην αρχή, επειδή είναι δύσκολο να προσπεράσεις, οπότε όλοι κάθονται σε σειρά και προστατεύουν τα ελαστικά. Μετά, φτάνεις στο παράθυρο του pit-stop, και εκεί ξαφνικά, από εκεί που ήσουν ίσως λίγο χαλαρός, πρέπει να τα δώσεις όλα και να είσαι γρήγορος σε κάθε γύρο, σε κάθε στροφή. Είναι μία από τις λίγες ευκαιρίες σου να κερδίσεις ίσως 1-2 θέσεις, και τότε είναι αρκετά αγχωτικό».

GP Σιγκαπούρης – Marina Bay

17ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 για το 2022
Μήκος πίστας: 5.063 μ.
Γύροι: 61
Συνολική απόσταση αγώνα: 308,706 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:41.905 (178,860 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – K. Magnussen (Haas), 2018
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:36.015 (189,832 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – L. Hamilton (Mercedes), 2018
Στροφές: 23 (14 αριστερές, 9 δεξιές)
Διέλευση pit lane με ταχύτητα 60 χλμ./ώρα: 24 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 196 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 48%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 60%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 91
Ζώνες DRS: 3 (μεταξύ των στροφών 5-7, 13-14 και 23-1)
Πρόγραμμα τριημέρου
Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 13:00
Ελεύθερες δοκιμές 2: 16:00
Σάββατο 1 Οκτωβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 13:00
Κατατακτήριες δοκιμές: 16:00
Κυριακή 2 Οκτωβρίου
Αγώνας: 15:00

Google News icon
Ακολουθήστε το MotorOne.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη ενημέρωση!