13. GP Βελγίου

 

 

 

 

 

12. GP Βελγίου

 

28-30 Ιουλίου 2023

 

Τον γεμάτο δραστηριότητα για τη Formula 1 μήνα του
Ιουλίου θα ολοκληρώσει το GP Βελγίου, στη θρυλική
πίστα του Spa-Francorchamps. Ο αγώνας μετατέθηκε
ακριβώς πριν από το καλοκαιρινό διάλειμμα, ενώ
παραδοσιακά το ακολουθούσε, και το φετινό
αγωνιστικό Σαββατοκύριακο θα περιλαμβάνει σπριντ.

Το τρανό Spa

Τα δάση των Αρδεννών φιλοξενούν αγώνες από τη δεκαετία του 1920. Στην παλιά της μορφή (μήκους 14,1 χλμ.), η πίστα αποτέλεσε μέρος του πρώτου Πρωταθλήματος της Formula 1, το 1950 και αποτελούσε σταθμό της σεζόν έως το 1970, καθώς άρχισε να θεωρείται υπερβολικά επικίνδυνη.

Η Formula 1 επέστρεψε στο Spa-Francorchapms το 1983, λίγα χρόνια μετά τη δημιουργία της σύγχρονης χάραξης, που διατηρεί ένα τμήμα της παλιάς, από τη Stavelot (στροφή 15) μέχρι τη Les Combes (5). Αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της σεζόν και για αυτό και είναι αγαπημένη πίστα πολλών οδηγών, που λατρεύουν τις πολλαπλές στροφές υψηλής ταχύτητας, σε συνδυασμό με έντονες ανωφέρειες και κατωφέρειες.

Λόγω των υψηλών ταχυτήτων που αναπτύσσονται, ένα ατύχημα στο Spa μπορεί να είναι πολύ σοβαρό, ενώ δεν είναι σπάνιες οι καραμπόλες στην πρώτη φουρκέτα αμέσως μετά την εκκίνηση. Άλλωστε, σε αυτή την πίστα έχει συμβεί η μεγαλύτερη καραμπόλα στην ιστορία της Formula 1, το 1998, στην οποία ενεπλάκησαν 13 από τα 22 μονοθέσια.

Χαρακτηριστικά πίστας

Το Spa-Francorchamps είναι η μεγαλύτερη σε μήκος πίστα της χρονιάς (7.004 μ.), για αυτό και οι συνολικοί γύροι του αγώνα είναι μόλις 44. Τα προσπεράσματα είναι αρκετά εύκολα, δεδομένου ότι υπάρχει ένα τμήμα διάρκειας 23 δλ. και μήκους περίπου 1.875 μ. που οδηγοί διανύουν με τέρμα γκάζι, από την έξοδο της La Source (στροφή 1) μέχρι τη ζώνη φρεναρίσματος για την Les Combes (στροφή 5). Για το λόγο αυτό, μια καλή έξοδος από τη φουρκέτα της La Source είναι υψίστης σημασίας.

Στους πρώτους γύρους του αγώνα, το φαινόμενο του slipstream είναι ιδιαίτερα έντονο σε αυτό το τμήμα της πίστας και πολλές φορές ο poleman μειονεκτεί, καθώς ανοίγει μία τρύπα στον αέρα για αυτούς που τον ακολουθούν.

Το τμήμα αυτό περιλαμβάνει και την πιο γνωστή -και ταχύτατη- ακολουθία στροφών, των Eau Rouge και Raidillon. Το αρχικό ανηφορικό κομμάτι αυτής της ακολουθίας στροφών, έχει κλίση 17% και οι οδηγοί βιώνουν έντονη συμπίεση κάθετου φορτίου που φτάνει έως και τα 3 G, κινούμενοι με 300 χλμ./ώρα

H υψομετρική διαφορά μεταξύ του υψηλότερου (στροφή 7, έξοδος του chicane της Les Combes) και του χαμηλότερου σημείου (Stavelot, στροφή 15) της πίστας φτάνει τα 97 μέτρα, και είναι η μεγαλύτερη της χρονιάς. Στο 1ο και το 3ο sector της πίστας μεγάλη σημασία έχουν οι υψηλές τελικές ταχύτητες στις μεγάλες περιόδους με τέρμα γκάζι, ενώ στο 2ο sector είναι συγκεντρωμένη η πλειονότητα των γρήγορων στροφών της χάραξης, όπως η θρυλική κατηφορική αριστερή κατηφορική διπλής κορυφής της Pouhon (10-11).

Οι οδηγοί διανύουν το 80% της συνολικής καλυπτόμενης απόστασης στο γύρο με τέρμα γκάζι. Για να διατηρήσουν υψηλές τις τελικές ταχύτητες, ώστε να μην είναι ευάλωτα σε προσπεράσματα τα μονοθέσια στις ευθείες, οι ομάδες επιλέγουν συνήθως ρυθμίσεις χαμηλού αεροδυναμικού φορτίου, με λεπτές πίσω αεροτομές, που παράγουν χαμηλότερες τιμές οπισθέλκουσας και υψηλότερη τελική ταχύτητα.

Τα υψηλά πλευρικά φορτία ταλαιπωρούν τα ελαστικά με τον περιοριστικό παράγοντα να είναι η καταπόνηση αυτών του εμπρός άξονα. Λόγω της μεγάλης έκτασης του Spa, καθώς και του μικροκλίματος της περιοχής, δεν είναι σπάνιο να βρέχει σε ένα τμήμα της πίστας, ενώ σε άλλα η άσφαλτος είναι ακόμα στεγνή.

GP Βελγίου
13ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2023
Πίστα: Spa-Francorchamps
Μήκος πίστας: 7.004 μ.
Γύροι: 44
Συνολική απόσταση αγώνα: 308,052 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:46.286 (237,231 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – V. Bottas (Mercedes), 2018
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:41.252 (249,026 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – L. Hamilton (Mercedes), 2020
Στροφές: 19 (10 αριστερές, 9 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 4-5 και 19-1)
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 386 μ.
Θέση pole position: Αριστερά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 163 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 69%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 80%
Χρόνος πέδησης στο γύρο: 13%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 58
Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση: 5,2 G (στροφή 10)
Μέγιστη ταχύτητα: 320 χλμ./ώρα
Κατανάλωση καυσίμου: Μέση
Καταπόνηση φρένων: Υψηλή
Πιθανότητα αυτοκινήτου ασφαλείας: 100%
Πιθανότητα βροχής: 34%
F1 - GP Βελγίου, προηγούμενα αποτελέσματα
55 Grand Prix στην πίστα του Spa-Francorchamps
Νίκες
Οδηγοί
6 Michael Schumacher
5 Ayrton Senna
4 L. Hamilton, K. Raikkonen, J. Clark
3 S. Vettel, D. Hill, J. Fangio
2 M. Verstappen, A Prost, A. Ascari
1 C. Leclerc
Κατασκευαστές
14 Ferrari
12 McLaren
5 Red Bull, Mercedes, Lotus
3 Williams
2 Alfa Romeo, Benetton
Pole Position
Οδηγοί
6 Lewis Hamilton
4 Ayrton Senna, Juan Manuel Fangio
3 M. Hakkinen, A. Prost, G. Hill
2 N. Rosberg, J. Montoya, J. Villeneuve, N. Mansell
1 C. Sainz, M. Verstappen, C. Leclerc
Κατασκευαστές
11 Ferrari, McLaren
7 Mercedes, Williams
3 Red Bull, BRM
2 Alfa Romeo, Renault, Maserati

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 28 Ιουλίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 14:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 18:00
Σάββατο 29 Ιουλίου
Ελεύθερες δοκιμές 2: 13:30
Σπριντ: 17:30
Κυριακή 30 Ιουλίου
Αγώνας: 16:00

Κύρια σημεία της πίστας

O ταχύτερος γύρος του 2022 μέσα από το cockpit

 

Proud Project Team

Υπεύθυνος έκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Αρχισυντάκτης: Γιάννης Καλογερόπουλος
Κείμενα & Design: Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Επιμέλεια: Νόνικα Βλασσοπούλου
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης

Ημερομηνία δημοσίευσης: 1 Μαρτίου 2023