21. GP Σάο Πάολο

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20. GP Σάο Πάολο

3-5 Νοεμβρίου 2023

Το GP Σάο Πάολο ολοκληρώνει τρεις εβδομάδες έντονης δραστηριότητας
για τη Formula 1, με αγώνες σε διαδοχικά Σαββατοκύριακα. Στο Interlagos
θα διεξαχθεί το τελευταίο σπριντ της σεζόν που είναι και το 3ο σε 4 αγώνες.

Samba

Στην πατρίδα του ποδοσφαίρου, της σάμπα, του καρναβαλιού και του Senna, οι θεατές πάντα δημιουργούν μία καυτή ατμόσφαιρα. Φέτος είναι η 3η χρονιά που ο αγώνας ονομάζεται GP Σάο Πάολο και όχι Βραζιλίας. To όνομα της περιοχής Interlagos σημαίνει μεταξύ δύο λιμνών, όπου βρίσκεται το -κατασκευασμένο το 1940- Audtodromo Jose Carlos Pace, το οποίο έχει πάρει το όνομα του Βραζιλιάνου οδηγού της Formula 1 από τη δεκαετία του 1970, νικητή ενός Grand Prix, που έχασε τη ζωή του σε αεροπορικό δυστύχημα το 1977, σε ηλικία 32 ετών.

Το GP Βραζιλίας συμπεριλήφθηκε για πρώτη φορά στο Πρωτάθλημα της Formula 1 το 1973, τη χρονιά δηλαδή μετά τον πρώτο τίτλο του Emerson Fittipaldi, του πρώτου Βραζιλιάνου Πρωταθλητή. Μεταξύ 1980-1989, το GP Βραζιλίας διεξήχθη στο Ρίο ντε Τζανέιρο και την πίστα της Jacarepagua. Το 1990 επέστρεψε στο Interlagos, το οποίο ανασχεδιάστηκε, με τη συμβολή του Ayrton Senna, όσον αφορά τη μορφή του πρώτου chicane, που φέρει το όνομά του. Η σύγχρονη πίστα χρησιμοποιεί μόνο ένα μέρος της αρχικής χάραξης.

Χαρακτηριστικά πίστας

Η αριστερόστροφη πίστα του Interlagos είναι η 3η μικρότερη του Πρωταθλήματος και διαθέτει περίπου το ίδιο μήκος με αυτήν του Μεξικού. Βρίσκεται επίσης σε αυξημένο υψόμετρο, 780 περίπου μέτρων. Αυτό σημαίνει ότι η πυκνότητα του αέρα είναι ελαττωμένη κατά 8%. Συνεπώς, τα τούρμπο των μονάδων ισχύος έχουν και πάλι βεβαρυμμένο έργο, αλλά όχι όσο στο Μεξικό.

Τα τρία sector του Interlagos έχουν πολύ διαφορετικό χαρακτήρα. Το 1ο και το 3ο απαιτούν υψηλή τελική ταχύτητα στις ευθείες, ενώ το δεύτερο αποτελείται από αργές στροφές, όπου χρησιμεύει το υψηλότερο δυνατό αεροδυναμικό φορτίο. Ένας ιδανικός γύρος στις κατατακτήριες δοκιμές επιτυγχάνεται με ρυθμίσεις υψηλότερου φορτίου (λόγω των δύο ζωνών DRS), ωστόσο αυτό το στήσιμο θα μειονεκτεί σε τελική ταχύτητα στις ευθείες για τον αγώνα, οπότε οι ομάδες πρέπει να βρουν τον κατάλληλο συμβιβασμό.

Λόγω της αραιότερης ατμόσφαιρας, οι ομάδες υιοθετούν αεροδυναμικές ρυθμίσεις με μεγαλύτερη γωνία πρόσπτωσης στα πτερύγια, από ό,τι θα συνέβαινε στις ίδιες συνθήκες στο επίπεδο της θάλασσας. Η χάραξη έχει καλή ροή και επειδή σε πολλές προσεγγίσεις στροφών τα μονοθέσια στρίβουν και φρενάρουν ταυτόχρονα, απαιτείται καλή σταθερότητα στον πίσω άξονα, αλλά και ένας ισχυρός εμπρός άξονας στις αργές στροφές.

Από την έξοδο της στροφής 12 και έως τα φρένα για την πρώτη στροφή, οι οδηγοί διανύουν 1,2 χλμ. με τέρμα γκάζι, ανεβαίνοντας μία ανηφόρα ύψους 33 μέτρων. Αυτό το χαρακτηριστικό της πίστας απαιτεί έξυπνη χρήση του ERS πριν από το ξεκίνημα ενός γρήγορου γύρου, για να εξασφαλίσει ο οδηγός την υψηλότερη εφικτή ταχύτητα πριν μηδενιστεί ξανά η διαθέσιμη ενέργεια στο σύστημα, όταν περάσει τη γραμμή εκκίνησης/τερματισμού.

Με δύο ζώνες DRS, τα προσπεράσματα είναι αρκετά εύκολα. Λόγω της έλλειψης πολλών ζωνών ισχυρής πέδησης, δεν υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για το υβριδικό σύστημα να ανακτήσει ενέργεια. Επειδή η σειρά εκκίνησης βρίσκεται σε ανηφορικό κομμάτι, οι οδηγοί πρέπει να πατάνε όσο πιο ελαφριά μπορούν το πεντάλ του φρένου, για να μην κυλήσει προς τα πίσω το μονοθέσιο πριν σβήσουν τα πέντε κόκκινα φώτα.

Το κατηφορικό φρενάρισμα για την κεκλιμένη πρώτη στροφή, αφαιρεί φορτίο από τον εσωτερικό τροχό και μπορεί πολύ εύκολα να οδηγήσει σε μπλοκάρισμα, χωρίς όμως να τραυματίζει τόσο πολύ το ελαστικό. Άλλος ένας παράγοντας που οδηγεί στο φαινόμενο αυτό, είναι ότι το εμπρός αριστερό ελαστικό λειτουργεί ελάχιστα από την έξοδο της στροφής 10 έως την 6, δηλαδή για 3,5 περίπου χιλιόμετρα. Συνεπώς, η διατήρησή του στη σωστή θερμοκρασία αποτελεί μεγάλη πρόκληση.

Η χάραξη δεν έχει μεγάλες απαιτήσεις επιτάχυνσης από αργές στροφές ή ζώνες έντονης πέδησης, γεγονός που σημαίνει ότι οι ομάδες έχουν τη δυνατότητα να διατηρήσουν υπό έλεγχο την καταπόνηση των πίσω ελαστικών.

GP Σάο Πάολο
21ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2023
Πίστα: Autodromo Jose Carlos Pace
Μήκος πίστας: 4.309 μ.
Γύροι: 71
Συνολική απόσταση αγώνα: 305,879 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:10.540 (219,909 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – V. Bottas (Mercedes), 2018
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:07.281 (230,561 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – L. Hamilton (Mercedes), 2018
Στροφές: 15 (10 αριστερές, 5 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 3-4 και 15-1)
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 388 μ.
Θέση pole position: Δεξιά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 195 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 64%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 74%
Χρόνος πέδησης στο γύρο: 20%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 44
Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση: 4,7 G (στροφή 6)
Μέγιστη ταχύτητα: 323 χλμ./ώρα
Κατανάλωση καυσίμου: Χαμηλή
Καταπόνηση φρένων: Μέση
Πιθανότητα αυτοκινήτου ασφαλείας: 80%
Πιθανότητα βροχής: 45%
F1 - GP Σάο Πάολο, προηγούμενα αποτελέσματα
22 Grand Prix στην πίστα του Interlagos
Νίκες
Οδηγοί
4 Michael Schumacher
3 Lewis Hamilton, Sebastian Vettel
2 N. Rosberg, M. Webber, F. Massa, J. Montoya, M. Hakkinen, A Senna, E. Fittipaldi
1 George Russell, Max Verstappen
Κατασκευαστές
9 Ferrari
8 McLaren
6 Mercedes
5 Red Bull
4 Williams
Pole Position
Οδηγοί
3 L. Hamilton, R. Barrichello, F. Massa, M. Hakkinen, A. Senna
2 V. Bottas, N. Rosberg, S. Vettel
1 M. Verstappen, F. Alonso, K. Magnussen, N. Hulkenberg
Κατασκευαστές
9 McLaren
8 Williams
6 Mercedes, Ferrari
3 Red Bull
2 Renault
1 Haas, Brawn, Ligier, Shadow, Lotus

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 3 Νοεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 16:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 20:00
Σάββατο 4 Νοεμβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 2: 16:30
Σπριντ: 20:30
Κυριακή 5 Νοεμβρίου
Αγώνας: 19:00

Κύρια σημεία της πίστας

Ο ταχύτερος γύρος του 2022 μέσα από το cockpit

 

Proud Project Team

Υπεύθυνος έκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Αρχισυντάκτης: Γιάννης Καλογερόπουλος
Κείμενα & Design: Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Επιμέλεια: Νόνικα Βλασσοπούλου
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης

Ημερομηνία δημοσίευσης: 1 Μαρτίου 2023