14. GP Ολλανδίας

 

 

 

 

 

13. GP Ολλανδίας

 

25-27 Αυγούστου 2023

 

Έπειτα από το καλοκαιρινό διάλειμμα του Αυγούστου,
η Formula 1 θα κατευθυνθεί προς την πατρίδα του
Max Verstappen, και την απαιτητική πίστα του Zandvoort,
για το 13ο αγώνα της σεζόν του 2023.

Αμμόλοφοι και κεκλιμένες στροφές

Έπειτα από την έκρηξη της δημοτικότητας της Formula 1 στην Ολλανδία λόγω του Max Verstappen, το 2021, το Grand Prix στο Zandvoort επέστρεψε στο Πρωτάθλημα έπειτα από 36 χρόνια απουσίας και εκτεταμένες εργασίες αναβάθμισης της πίστας. Η «έδρα» του «πορτοκαλί στρατού» βρίσκεται κοντά σε παραλία όπου υπάρχουν αμμόλοφοι και είναι εκτεθειμένη σε ριπές έντονων ανέμων, γεμίζοντας συχνά τον ασφαλτοτάπητα με άμμο.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1930, ο διορατικός δήμαρχος του Zandvoort, Ηenri van Alphen, ήθελε να κατασκευάσει μια πίστα στην πόλη του. Ακόμα και κατά τη διάρκεια των εχθροπραξιών του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου έκανε προσπάθειες. Εντέλει, η κατασκευή ξεκίνησε μετά τον Πόλεμο και ολοκληρώθηκε το 1948.

Στο σχεδιασμό της πίστας βοήθησε ο Βρετανός νικητής των 24 Ωρών του Mans του 1927, “Sammy” Davis και η θρυλική Tarzan (1η στροφή) ήταν χαρακτηριστικό της κομμάτι από την αρχή. Ο διάσημος Hans Hugenholtz, σχεδιαστής της Suzuka και του Zolder, δε συνέβαλε στη δημιουργία του Zandvoort, αλλά ήταν ο πρώτος διευθυντής της πίστας.

To Zandvoort φιλοξένησε για πρώτη φορά Grand Prix που προσμετρούσε στο Πρωτάθλημα της Formula 1 το 1952. Έως 1985 η ολλανδική πίστα διοργάνωσε 30 πρωταθληματικά Grand Prix, στα οποία χρησιμοποιήθηκε η εξωτερική χάραξη, και αποτελούσε μια πρόκληση την οποία οι οδηγοί σέβονταν, καθώς πέραν της Tarzan, διέθετε πολλές ταχύτατες και προκλητικές στροφές.

Ο βασικός σχεδιασμός της εσωτερικής χάραξης, που χρησιμοποιείται πλέον, ολοκληρώθηκε το 2001, από την εταιρεία HPG, του John Hugenholtz Jr, γιο του Hans. Μέχρι τη στροφή 7 (Scheivlak), δηλαδή ολόκληρο το πρώτο sector της πίστας, είναι κοινό και στις δύο χαράξεις. Η πίστα δέχθηκε περαιτέρω τροποποιήσεις το 2020, με την αναδιαμόρφωση της 3ης και της τελευταίας στροφής, οι οποίες απέκτησαν έντονη κλίση.

Χαρακτηριστικά πίστας

Πρόκειται για μία μικρή σε μήκος (4.259) παλαιομοδίτικη πίστα, με αμμοπαγίδες και μπαριέρες να παραμονεύουν σε πολλά σημεία μην αφήνοντας περιθώριο για λάθη. Διαθέτει δύο στροφές με 18 μοίρες κλίση, δηλαδή διπλάσια από αυτήν που έχει η οβάλ πίστα της Ινδιανάπολης: την 3 (Hugenholtz) και την τελευταία (14), η οποία έχει πάρει το όνομα του Ολλανδού δύο φορές νικητή των 500 Μιλίων της Ινδιανάπολης (1990 και 1997) Arie Luijendijk (του οποίου την ορθογραφία οι Αμερικανοί άλλαξαν σε Luyendyk).

Είναι αρκετά στενή, γεγονός που δυσκολεύει τα προσπεράσματα. Για αυτό και το 2022, η Formula 1 επέκτεινε τη ζώνη DRS της ευθείας εκκίνησης/τερματισμού, ώστε να ξεκινάει πριν από την τελευταία στροφή. Η χάραξη διαθέτει ωραία ροή, με γρήγορες και μέσης ταχύτητας στροφές και μόνο μία πραγματική ευθεία.

Στην 1η στροφή, 180 μοιρών, τη διάσημη Tarzan, έχουν πραγματοποιηθεί πολλές ιστορικές μάχες από τη δεκαετία του 1950 έως του 1980. Εκεί θα δούμε τις περισσότερες απόπειρες προσπερασμάτων και λόγω της δυσκολίας τους, η απόδοση στις κατατακτήριες δοκιμές είναι πολύ σημαντική.

Οι ομάδες επιλέγουν ρυθμίσεις αεροτομών που παράγουν υψηλές τιμές αεροδυναμικού φορτίου. Μόνο το Μονακό και η Βουδαπέστη απαιτούν περισσότερη αεροδυναμικά παραγόμενη κάθετη δύναμη από το Zandvoort, το οποίο διαθέτει τον τρίτο πιο σύντομο χρόνο γύρου της σεζόν έπειτα από το Red Bull Ring και το Interlagos.

Tο Zandvoort διαθέτει δύο τύπους ασφάλτου, την παλαιά και αυτή που στρώθηκε το 2020 στα σημεία που έχουν τροποποιηθεί, όπως οι στροφές 3 και 14. Αυτό κάνει δύσκολη την εύρεση σωστής ισορροπίας για όλες τις στροφές. Η κεκλιμένη αριστερή Hugenholtz προσφέρει τη δυνατότητα στους οδηγούς να ακολουθήσουν διαφορετικές γραμμές.

Στην ταχύτατη δεξιά στροφή 7 (Scheivlak) με τυφλή κορυφή, οδηγοί και μονοθέσια υπόκεινται σε 5,2 G πλευρικής επιτάχυνσης, μία από τις μεγαλύτερες ολόκληρης της σεζόν. Ενώ στα φρένα για τις στροφές 1 και 11 η επιβράδυνση πλησιάζει τα 5 G.

Για να αποφευχθούν οι ασφαλτοστρωμένες περιοχές διαφυγής, πίσω από το kerb της στροφής 12, τα χαλίκια είναι «κολλημένα» μεταξύ τους με ρητίνη. Το αποτέλεσμα μοιάζει με αμμοπαγίδα, αλλά είναι συμπαγές και έτσι δεν μεταφέρονται χαλίκια στην πίστα.

Λόγω της απουσίας ευθειών, πρόκειται για μία πίστα όπου οι μονάδες ισχύος έχουν πιο εύκολη αποστολή. Οι κεκλιμένες στροφές ασκούν πολύ υψηλά φορτία στα ελαστικά. Επίσης, απουσιάζουν ζώνες επιτάχυνσης από αργές στροφές, και ο περιοριστικός παράγοντας είναι η καταπόνηση των εμπρός ελαστικών.

Το pit lane είναι το μικρότερο σε μήκος της χρονιάς (235 μ.) και πολύ στενό. Έπειτα από τα συμβάντα της περυσινής σεζόν, όταν όλα τα μονοθέσια εισήλθαν στο pit lane όταν κλήθηκε να επέμβει το αυτοκίνητο ασφαλείας, η απόσταση μεταξύ της θέσης κάθε ομάδας για τα pit stop έχει αυξηθεί κατά 1,5 μέτρο.

Λόγω των πολλαπλών αλλαγών κατεύθυνσης, το Zandvoort είναι η πίστα που επηρεάζεται περισσότερο όσον αφορά την ευαισθησία σε μάζα, που σημαίνει ότι οποιοδήποτε επιπλέον βάρος κοστίζει περισσότερο σε επιδόσεις από ό,τι σε άλλες πίστες. Αυτό θα ωθήσει τις ομάδες να εκκινήσουν με όσο το δυνατόν μικρότερο φορτίο καυσίμου και δεν αποκλείεται να δούμε ορισμένους οδηγούς να αναγκάζονται να εξοικονομήσουν καύσιμα κατά τη διάρκεια του αγώνα.

GP Ολλανδίας
14ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2023
Πίστα: Zandvoort
Μήκος πίστας: 4.259 μ.
Γύροι: 72
Συνολική απόσταση αγώνα: 306,587 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:11.097 (215,654 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Lewis Hamilton (Mercedes), 2021
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:08.885 (222,579 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Max Verstappen (Red Bull), 2021
Στροφές: 14 (4 αριστερές, 10 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 10-11 και 14-1)
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 235 μ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 247 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 63%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 71%
Χρόνος πέδησης στο γύρο: 13%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 47
Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση: 5,2 G (στροφή 7)
Μέγιστη ταχύτητα: 309 χλμ./ώρα
Κατανάλωση καυσίμου: Υψηλή
Καταπόνηση φρένων: Χαμηλή
Πιθανότητα αυτοκινήτου ασφαλείας: 50%
Πιθανότητα βροχής: 31%
32 Grand Prix στην πίστα του Zandvoort

Νίκες

Οδηγοί
4 Jim Clark
3 Niki Lauda, Jackie Stewart
2 M. Verstappen, A. Prost, J. Hunt, J. Brabham, A. Ascari
Κατασκευαστές
8 Ferrari
6 Lotus
3 McLaren
2 Red Bull, Brabham, Matra, BRM
1 Mercedes, Williams, Renault

Pole Position

Οδηγοί
3 Rene Arnoux
2 M. Verstappen, N. Piquet, A. Prost, M. Andretti, R. Peterson, N. Lauda, J. Rindt, G. Hill, A. Ascari
Κατασκευαστές
8 Lotus
7 Ferrari
4 Renault, Brabham
2 Red Bull, BRM
1 Mercedes, McLaren

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 25 Αυγούστου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 13:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 17:00
Σάββατο 26 Αυγούστου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 12:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 16:00
Κυριακή 27 Αυγούστου
Αγώνας: 16:00

Κύρια σημεία της πίστας

O ταχύτερος γύρος του 2022 μέσα από το cockpit

 

Proud Project Team

Υπεύθυνος έκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Αρχισυντάκτης: Γιάννης Καλογερόπουλος
Κείμενα & Design: Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Επιμέλεια: Νόνικα Βλασσοπούλου
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης

Ημερομηνία δημοσίευσης: 1 Μαρτίου 2023