18. GP Κατάρ

 

 

 

 

 

 

17. GP Κατάρ

 

6-8 Οκτωβρίου 2023

 


Έπειτα από ένα χρόνο απουσίας, η Formula 1 επιστρέφει
-για δεύτερη φορά στην ιστορία- στη γεμάτη ταχύτατες στροφές
πίστα του Losail, για τον 17ο -και νυχτερινό- αγώνα της φετινής
σεζόν, και τον 4ο της χρονιάς με σπριντ το Σάββατο.

Επιστροφή στο Losail

To Κατάρ φιλοξένησε αγώνα της Formula 1 πρώτη φορά το 2021, καθώς η Liberty Media έψαχνε να βρει αγώνα για την κενή θέση που άφησε πίσω της η ακύρωση του GP Αυστραλίας εκείνη τη χρονιά. Φημολογείται ότι το Μπαχρέιν είχε κλείσει προφορική συμφωνία με τον Bernie Ecclestone ότι δεν θα υπήρχε αγώνας στο Κατάρ. Με την αλλαγή ιδιοκτησίας στα εμπορικά δικαιώματα της F1 και την προαναφερθείσα ευκαιρία που προσέφερε η πανδημία όμως, το Κατάρ ήρθε σε επαφή με τη Liberty Media. Έτσι, το 2021 διοργανώθηκε το πρώτο Grand Prix της Formula 1 στην πίστα του Losail, η οποία είναι σχεδιασμένη για αγώνες μοτοσυκλέτας. Παράλληλα, οι διοργανωτές του αγώνα έκλεισαν 10ετή συμφωνία με τη Formula 1.

Το 2022 δεν διεξήχθη αγώνας στο Κατάρ, που είχε αναλάβει τη διοργάνωση του Παγκόσμιου Κυπέλλου ποδοσφαίρου. Φέτος, όμως ο νυχτερινός αγώνας επιστρέφει, και με αφορμή αυτό, θα ανακατασκευαστεί το κτίριο των pits και οι χώροι φιλοξενίας του paddock της πίστας.

Χαρακτηριστικά πίστας

To Losail βρίσκεται στην έρημο, 30 χλμ. βόρεια της πρωτεύουσας του Κατάρ, Ντόχα και απέχει μόλις 110 χλμ. από την πίστα του Sakhir στο Μπαχρέιν. Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε το 2004 (σε λιγότερο από ένα χρόνο από την έναρξη των εργασιών) και κόστισε 58 εκατομμύρια δολάρια. Την ίδια χρονιά φιλοξένησε τον πρώτο της αγώνα MotoGP.

To 2007 προστέθηκε από την Musco Lighting ο πιο δυνατός μέχρι τότε φωτισμός σε πίστα, με 3.600 προβολείς, να απαιτούν 3.000 τόνους τσιμέντο και 500 χλμ. καλωδιώσεων. Το 2008 η πίστα φιλοξένησε το πρώτο νυχτερινό αγώνα στην ιστορία του MotoGP.

Πρόκειται για γρήγορη πίστα, με τη χάραξη να έχει ωραία ροή, παρουσιάζοντας στροφές μέσης και υψηλής ταχύτητας. Μόνο η φουρκέτα της στροφής 6 μπορεί να θεωρηθεί αργή στροφή και δεν υπάρχουν καθόλου chicane, ενώ τα τραχιά kerb και η ταχύτητα με την οποία τα ανεβαίνουν τα μονοθέσια προκάλεσε μερικές αστοχίες ελαστικών το 2021. Λόγω των ταχύτατων στροφών και της ύπαρξης μόνο μίας ζώνης DRS, τα προσπεράσματα δεν είναι πολύ εύκολα.

Τα μονοθέσια θα έχουν αεροδυναμικές ρυθμίσεις παραγωγής υψηλών επιπέδων αρνητικής άντωσης και η χάραξη αποτελεί οδηγική πρόκληση που αρέσει στους πιλότους. To πλάτος της πίστας είναι αρκετά μεγάλο, συνεπώς υπάρχουν πολλές στροφές όπου οι οδηγοί μπορούν να ακολουθήσουν διαφορετικές γραμμές. Επίσης, πίστα είναι αρκετά επίπεδη, χωρίς μεγάλες ανωφέρειες ή κατωφέρειες.

Με τα σύγχρονα μονοθέσια, πιθανότατα οι οδηγοί δεν θα προσεγγίζουν τα kerb των εξόδων των στροφών τόσο επιθετικά, και τα όρια πίστας θα είναι πιο αυστηρά από το 2021. Υπάρχουν μεγάλοι ασφαλτοστρωμένοι χώροι διαφυγής, οι οποίοι όμως καταλήγουν σε αμμοπαγίδες, αν ένας οδηγός βγει πολύ εκτός πίστας.

Η ευθεία εκκίνησης/τερματισμού έχει μήκος 1.068 μέτρα και περιβάλλεται από τεχνητό χλοοτάπητα για να μην παρασύρει ο άνεμος άμμο στην πίστα. Σε αυτήν θα βρίσκεται η μοναδική ζώνη DRS της πίστας. Στο τέλος αυτής, τα Η ζώνη φρεναρίσματος για την πρώτη στροφή αποτελεί το πιο προφανές σημείο για προσπεράσματα. Ωστόσο, η πρώτη φουρκέτα δεν είναι πάρα πολύ αργή, καθώς οι οδηγοί τη διανύουν με 160 λμ./ώρα και το 2021 είδαμε μάχες να κρατάνε έως τη στροφή 3.

Το κομμάτι μεταξύ των στροφών 12 και 14, που στην ουσία διαμορφώνουν μία ταχύτατη παρατεταμένη δεξιά στροφή, η παρεχόμενη πρόσφυση και καταπόνηση των εμπρός αριστερού ελαστικού αποτελεί τον περιοριστικό παράγοντα στο Losail. Η Pirelli έχει διατηρήσει την περυσινή, πιο σκληρή γόμα C0 για πίστες όπως το Losail και η Suzuka, με πολύ υψηλά πλευρικά φορτία.

Επιπλέον, ο ασφαλτοτάπητας του 2004 θεωρείται αρκετά φθοροποιός. Οι συνθήκες του ασφαλτοτάπητα αναμένεται να βελτιωθούν δραματικά κατά τη διάρκεια του τριημέρου, ωστόσο όντας στην έρημο, η πίστα του Losail είναι εκτεθειμένη σε πολύ ισχυρούς ανέμους, οι οποίοι μπορούν να φέρουν άμμο στην πίστα, μειώνοντας την πρόσφυση.

Οι ελεύθερες δοκιμές θα πραγματοποιηθούν υπό το φως του ήλιου, με πολύ υψηλότερες θερμοκρασίες ασφαλτοτάπητα, συνεπώς χωρίς να παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες για τις συνθήκες που θα επικρατούν στις κατατακτήριες δοκιμές Παρασκευής. Συνεπώς, οι ομάδες θα οδεύουν λίγο στο σκοτάδι, καθώς κατευθύνονται προς τις κατατακτήριες δοκιμές, αλλά θα βασιστούν στα δεδομένα που είχαν συλλέξει το 2021, με πολύ διαφορετικά μονοθέσια και ελαστικά.

GP Κατάρ
18ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2023
Πίστα: Losail
Μήκος πίστας: 5.380 μ.
Γύροι: 57
Συνολική απόσταση αγώνα: 306,660 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:23.196 (232,799 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – Μ. Verstappen (Red Bull), 2021
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:20.827 (239,622 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – L. Hamilton (Mercedes), 2021
Στροφές: 16 (6 αριστερές, 10 δεξιές)
Ζώνες DRS: 1 (μεταξύ των στροφών 16-1)
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 420 μ.
Θέση pole position: Αριστερά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 371 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 61%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 68%
Χρόνος πέδησης ανά γύρο: 11%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 36
Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση: 4,4 G (στροφή 14)
Μέγιστη ταχύτητα: 321 χλμ./ώρα
Κατανάλωση καυσίμου: Υψηλή
Καταπόνηση φρένων: Χαμηλή
Πιθανότητα βροχής: 1%

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 6 Οκτωβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 13:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 17:00
Σάββατο 7 Οκτωβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 2: 13:30
Σπριντ: 17:30
Κυριακή 8 Οκτωβρίου
Αγώνας: 17:00

Ο ταχύτερος γύρος του 2021 μέσα από το cockpit

Η ισχυρότερη ζώνη πέδησης της πίστας

 

Proud Project Team

Υπεύθυνος έκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Αρχισυντάκτης: Γιάννης Καλογερόπουλος
Κείμενα & Design: Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Επιμέλεια: Νόνικα Βλασσοπούλου
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης

Ημερομηνία δημοσίευσης: 1 Μαρτίου 2023