4. GP Αζερμπαϊτζάν

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. GP Αζερμπαϊτζάν

 

28-30 Απριλίου 2023

 

Για τον 4ο αγώνα της σεζόν, και τον πρώτο με σπριντ το Σάββατο, η Formula 1 θα
επισκεφθεί το σιρκουί της πόλης του Μπακού, στα παράλια της Κασπίας Θάλασσας.

Κάστρα και αχανείς ευθείες

Το GP Αζερμπαϊτζάν μεταφέρθηκε φέτος πιο κοντά στο ξεκίνημα της σεζόν, δεδομένης και της ακύρωσης του GP Κίνας. Ο αγώνας στους δρόμους του Μπακού με την τεράστια περίοδο 2 χλμ. με τέρμα γκάζι, που οδηγεί στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού και το πολύ στενό και άμεσα αναγνωρίσιμο πέρασμα εμπρός από το παλιό κάστρο, δίνουν μία ξεχωριστή προσωπικότητα σε αυτό το Grand Prix.

Συνεπώς, το Αζερμπαϊτζάν έχει κερδίσει τις καρδιές οδηγών και φιλάθλων, καθώς προσφέρει απρόβλεπτους και πολλές φορές επεισοδιακούς αγώνες, με πλούσιο θέαμα, ωραίες μάχες με slipstream. Παρότι οι περισσότερες στροφές είναι 90 μοιρών, διαθέτει πολυμορφία και απαιτεί υψηλά επίπεδα αυτοσυγκέντρωσης, καθώς οι τοίχοι παραμονεύουν σχεδόν παντού, και κυρίως στα αργά και στενά κομμάτια.

Οι μεγάλες ευθείες και τα στενά κομμάτια, δίνουν στο Baku ένα διττό χαρακτήρα στην αριστερόστροφη πίστα, καθώς συνδυάζει ευθείες τύπου Monza, με αργά κομμάτια που θυμίζουν Μονακό, τα δύο άκρα δηλαδή όσον αφορά τις αεροδυναμικές απαιτήσεις.

Χαρακτηριστικά πίστας

Με μήκος 6.003 μ., το Baku  είναι η 4η μεγαλύτερη πίστα της σεζόν, έπειτα από το Spa, τη Jeddah και το Λας Βέγκας. Παρότι αποτελεί σιρκουί πόλης διαθέτει ένα τμήμα μήκους 2 χλμ. (από την έξοδο της στροφής 16 έως τα φρένα για την 1η στροφή) με τέρμα γκάζι, το οποίο καθορίζει και τις αεροδυναμικές ρυθμίσεις που επιλέγουν οι ομάδες για τα μονοθέσιά τους. Οι τεχνικοί προτιμούν να ευνοήσουν την υψηλή τελική ταχύτητα, ώστε να μην αποτελούν εύκολο στόχο στις ευθείες κατά τη διάρκεια του αγώνα, καθώς τα προσπεράσματα είναι αρκετά εύκολα εδώ.

Οι περισσότερες στροφές έχουν πολύ μικρή διάρκεια, παράγοντας που δυσχεραίνει την ανάπτυξη θερμοκρασιών στα ελαστικά. Αξίζει να αναφερθεί ότι το πρώτο sector αποτελείται αποκλειστικά από στροφές 90 μοιρών. Για αυτό και μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις σε αυτή την πίστα είναι η ανάπτυξη θερμοκρασιών στα ελαστικά στον ένα γρήγορο γύρο κατά τη διάρκεια των κατατακτήριων δοκιμών.

Πέραν από τις θερμοκρασίες των ελαστικών, σημαντική πτώση στην περίοδο με τέρμα γκάζι μήκους 2 χλμ. σημειώνουν και οι θερμοκρασίες του συστήματος πέδησης, κάτι που οδηγός θα πρέπει να έχει στο νου του καθώς προσεγγίζει το φρενάρισμα για την 1η στροφή. Πρόκειται για μία πίστα που δοκιμάζει τις αντοχές των φρένων και παρουσιάζει υψηλή κατανάλωση καυσίμου.

Παρότι 8 από τις 10 ζώνες φρεναρίσματος υπερβαίνουν τα 2G, δεν υπάρχει κανένα φρενάρισμα που να κατατάσσεται στα «βαρέως τύπου», να ξεπερνά δηλαδή τα 4G για περισσότερο από 0,4 δλ. Ωστόσο, τα συστήματα πέδησης καταπονούνται αρκετά, όπως συμβαίνει και με το κιβώτιο, το οποίο λειτουργεί… υπερωρίες αφού σε ένα γύρο υπάρχουν 68 αλλαγές σχέσεων, αριθμός που αποτελεί το μεγαλύτερο της σεζόν.

Το δεύτερο sector ευνοεί τα μονοθέσια με καλή συμπεριφορά στα αργά κομμάτια, ενώ το 3ο τμήμα της πίστας απαιτεί όσο το δυνατόν υψηλότερη τελική ταχύτητα.

Παρότι η μεγάλη ευθεία εκκίνησης/τερματισμού αποτελεί ένα από τα σημεία με το μεγαλύτερο πλάτος σε ολόκληρο το Πρωτάθλημα, πιστό στη διττή του μορφή, το Μπακού διαθέτει επίσης το πιο στενό σημείο ολόκληρης της σεζόν, με το πλάτος της πίστας να είναι μόλις 7,6 μ. στο τμήμα του παλαιού κάστρου.

Η πιθανότητα παρέμβασης του αυτοκινήτου ασφαλείας είναι αρκετά υψηλή, ενώ για τον πρωτοπόρο, στις επανεκκινήσεις είναι αρκετά δύσκολη η επιλογή του σημείου που θα ξεκινήσει την επιτάχυνση, λόγω της πολύ μεγάλης ευθείας.

Περιοριστικός παράγοντας αναμένεται να είναι τα ελαστικά του πίσω άξονα, λόγω των πολλαπλών επιταχύνσεων από αργές στροφές.

Στα 6 Grand Prix που έχουν διεξαχθεί στο Αζερμπαϊτζάν είχαμε πάντα διαφορετικό νικητή, καθώς κανένας δεν έχει καταφέρει μέχρι στιγμή να ανέβει στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου δεύτερη φορά.

Φέτος, το GP Αζερμπαϊτζάν θα αποτελέσει το πρώτο αγωνιστικό τριήμερο της σεζόν με σπριντ το Σάββατο. Αυτή η μορφή τριημέρου χρησιμοποιείται για πρώτη φορά στο Baku, που προσφέρεται για σπριντ, καθώς τα προσπεράσματα είναι αρκετά εύκολα.

GP Αζερμπαϊτζάν
4ος γύρος του Πρωταθλήματος 2023
Πίστα: Baku City Circuit
Μήκος πίστας: 6.003 μ.
Γύροι: 51
Συνολική απόσταση αγώνα: 306,049 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:43.009 (209,795 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – C. Leclerc (Ferrari), 2019
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:40.495 (215,043 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – V. Bottas (Mercedes), 2019
Στροφές: 20 (12 αριστερές, 8 δεξιές)
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ στροφών 2-3 και 20-1)
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 281 μ.
Θέση pole position: Αριστερά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 138 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 63%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 76%
Χρόνος πέδησης στο γύρο: 20%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 68
Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση: 3,6 G (στροφή 19)
Μέγιστη ταχύτητα: 322 χλμ./ώρα
Κατανάλωση καυσίμου: Υψηλή
Καταπόνηση φρένων: Υψηλή
Πιθανότητα αυτοκινήτου ασφαλείας: 60%
Πιθανότητα βροχής: 10%
F1 - Προηγούμενα αποτελέσματα GP Αζερμπαϊτζάν
6 Grand Prix στην πίστα του Baku

Νίκες

Οδηγοί
1 Max Verstappen, Sergio Perez, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo, Nico Rosberg

Κατασκευαστές
3 Mercedes
3 Red Bull

Pole Position

Οδηγοί
2 Charles Leclerc
1 Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Nico Rosberg

Κατασκευαστές
3 Mercedes
3 Red Bull

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 28 Απριλίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 12:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 16:00
Σάββατο 29 Απριλίου
Sprint shootout: 11:30
Σπριντ: 16:30
Κυριακή 30 Απριλίου
Αγώνας: 14:00

Κύρια σημεία της πίστας

O ταχύτερος γύρος του 2022 μέσα από το cockpit

 

Proud Project Team

Υπεύθυνος έκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Αρχισυντάκτης: Γιάννης Καλογερόπουλος
Κείμενα & Design: Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Επιμέλεια: Νόνικα Βλασσοπούλου
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης

Ημερομηνία δημοσίευσης: 1 Μαρτίου 2023