20. GP Πόλης Μεξικού

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19. GP Πόλης Μεξικού

27-29 Οκτωβρίου 2023

Κινούμενη νότια, η Formula 1 θα περάσει τα σύνορα
μεταξύ ΗΠΑ και Μεξικού για τον 20ό αγώνα της σεζόν,
που διεξάγεται στο μεγαλύτερο υψόμετρο της χρονιάς.

F1esta

Οι Μεξικανοί δημιουργούν μία μοναδική ατμόσφαιρα, ιδίως τα τελευταία χρόνια, που έχουν ένα συμπατριώτη τους, τον Sergio Perez, να οδηγεί μονοθέσιο το οποίο του παρέχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει τη νίκη.

Άλλωστε, ο Perez έχει γίνει πλέον ο πιο επιτυχημένος Μεξικανός οδηγός στην ιστορία της Formula 1, ξεπερνώντας τα κατορθώματα του Pedro Rodriguez, του μεγαλύτερου εκ των δύο αδερφών των οποίων το όνομα φέρει η πίστα που φιλοξενεί το Grand Prix. O Ricardo έχασε τη ζωή του σε αυτή την πίστα το 1962, σε ηλικία μόλις 20 ετών, στις δοκιμές του πρώτου (μη πρωταθληματικού) GP Μεξικού. Ο μεγάλος αδερφός του θα έχανε τη ζωή του σε αγώνες το 1971.

To GP Μεξικού αποτελούσε γύρο του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος της F1 από το 1963 έως το 1970 και από το 1986 έως το 1992, για να επανέλθει το 2015 στην εκσυγχρονισμένη από τον Hermann Tilke πίστα. Η φετινή θα είναι η 3η χρονιά που ο αγώνας θα φέρει το όνομα της Πόλης του Μεξικού.

Χαρακτηριστικά πίστας

To Autodromo Hermanos Rodriguez, κατασκευάστηκε στο δημοτικό πάρκο Magdalena Mixhuca της Πόλης του Μεξικού το 1959. Σε αυτό το πάρκο χτίστηκαν εγκαταστάσεις που φιλοξένησαν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1968. Το πρώτο Grand Prix διεξήχθη εκεί το Νοέμβριο του 1962 και δυστυχώς σηματοδοτήθηκε από το θάνατο του νεαρού Μεξικανού Ricardo Rodriguez.

Μεταξύ των αλλαγών που πραγματοποίησε ο Tilke στη χάραξη της πίστας, ήταν να… κόψει στη μέση τη θρυλική κεκλιμένη στροφή 180 μοιρών Peraltada, που οδηγούσε στην ευθεία εκκίνησης τερματισμού, ώστε να περνάει -με ένα πολύ αργό κομμάτι- μέσα από το παλιό στάδιο μπέιζμπολ Foro Sol, δημιουργώντας μια εκπληκτική ατμόσφαιρα με τις συνήθως κατάμεστες κερκίδες, χωρητικότητας 20.000 θεατών, εμπρός από τις οποίες πραγματοποιείται και η τελετή απονομής.

H στροφή 17, που οδηγεί στην έξοδο της παλιάς Peraltada, έχει πάρει το όνομα του Nigel Mansell, μνημονεύοντας το ιστορικό προσπέρασμα που πραγματοποίησε στην Peraltada από την εξωτερική το 1990, με τη Ferrari, επί του Gerhard Berger.

Είναι η 2η μικρότερη πίστα της σεζόν, αλλά το σημαντικότερο χαρακτηριστικό της είναι ότι βρίσκεται σε υψόμετρο που ξεπερνάει τα 2.200 μέτρα, το μεγαλύτερο δηλαδή ολόκληρου του Πρωταθλήματος. Η ατμοσφαιρική πίεση κυμαίνεται στα 780 mb, δηλαδή η πυκνότητα των μορίων αέρα είναι 22% μικρότερη από όσο στο επίπεδο της θάλασσας. Αυτό επηρεάζει την αεροδυναμική απόδοση καθώς και τη λειτουργία των μονάδων ισχύος.

Παρότι τα μονοθέσια φέρουν ρυθμίσεις μέγιστης παραγωγής αεροδυναμικού φορτίου, όπως π.χ. στο Μονακό, οι τιμές κάθετης δύναμης που παράγουν είναι αντίστοιχες αυτές της Monza, όπου υιοθετούνται οι πιο λεπτές αεροτομές της σεζόν. Συνεπώς, τα μονοθέσια είναι πιο ασταθή, ιδίως στα αργά κομμάτια της πίστας και τα ελαστικά καταπονούνται περισσότερο επειδή πλαγιολισθαίνουν. Παράλληλα, η κατανάλωση καυσίμων είναι χαμηλότερη, λόγω μικρότερης οπισθέλκουσας στις μεγάλες ευθείες.

Όσον αφορά τη μονάδα ισχύος, για να αναπληρώσει την έλλειψη μορίων οξυγόνου, το σύστημα turbo δουλεύει πιο σκληρά, γεγονός που αυξάνει τη θερμοκρασία λειτουργίας του. Το turbo αναπληρώνει μέρος της απώλειας απόδοσης αλλά όχι στην πληρότητά της. H χαμηλή πυκνότητα της ατμόσφαιρας σημαίνει ότι επηρεάζεται αρνητικά και η απόδοση του συστήματος απαγωγής θερμότητας.

Tο Μεξικό διαθέτει τη μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ της pole position και της πρώτης ζώνης πέδησης, στα 811 μέτρα. Συνεπώς, ο κάτοχος της pole position είναι πολλές φορές ευάλωτος σε επιθέσεις από τα μονοθέσια που τον ακολουθούν μέχρι το πρώτο chicane. Λόγω της χαμηλής αεροδυναμικής αντίστασης, τα μονοθέσια ξεπερνάνε τα 350 χ.α.ώ. όταν βρίσκονται στο slipstream προπορευόμενου. Συνεπώς, η τακτική του slipstream ενδέχεται να χρησιμοποιηθεί στις κατατακτήριες δοκιμές.

Το συνολικό μήκος της ευθείας εκκίνησης/τερματισμού είναι 1.314 μ. και παρότι υπάρχουν 3 ζώνες DRS, τα προσπεράσματα δεν είναι πολύ εύκολα. Ο γύρος ξεκινά ευθείες και chicane. Έπειτα από τη στροφή 6, ακολουθούν τα γρήγορα S, όπου τα μονοθέσια αλλάζουν συνεχώς κατεύθυνση με ταχύτητες άνω 200 χλμ./ώρα.

Η ταχύτερη στροφή της πίστας είναι η 9, και τα μονοθέσια διανύουν με 230 χλμ./ώρα. Η στροφή 12 αποτελεί το ξεκίνημα του αργού τμήματος μέσα από το στάδιο. Μεγάλη πρόσκληση αποτελεί η ζώνη πέδησης για μια από τις πιο αργές στροφές της σεζόν, τη 13, όπου η ταχύτητα πέφτει κάτω από τα 70 χλμ./ώρα. Μία καλή έξοδος από την τελευταία στροφή (16) είναι σημαντική, για την ανάπτυξη υψηλής τελικής στη μεγάλη ευθεία.

Τα 3 sector της πίστας είναι αρκετά διαχωρισμένα μεταξύ τους όσον αφορά τα χαρακτηριστικά. Το 1ο χαρακτηρίζεται από τις δύο μεγάλες ευθείες. Το 2ο περιέχει τις περισσότερες γρήγορες στροφές, ενώ το 3ο sector είναι αυτά που έχει πληθώρα αργών στροφών. Ο ασφαλτοτάπητας είναι σκονισμένος στην αρχή του τριημέρου και σημειώνεται ραγδαία εξέλιξη των συνθηκών, καθώς η αγωνιστική γραμμή στρώνεται με γόμα.

Ο ασφαλτοτάπητας δεν παρέχει πολλή πρόσφυση και τα πλευρικά φορτία που αναπτύσσονται είναι σχετικά χαμηλά. Αν τα μονοθέσια υποστρέφουν, τότε περιοριστικός παράγοντας γίνεται η απόδοση των εμπρός ελαστικών, διότι γλιστράνε στις αργές στροφές. H ανάπτυξη θερμοκρασίας στα εμπρός ελαστικά είναι κρίσιμη στις κατατακτήριες δοκιμές.

GP Πόλης Μεξικού
20ός γύρος του Πρωταθλήματος F1 2023
Πίστα: Autodromo Hermanos Rodriguez
Μήκος πίστας: 4.304 μ.
Γύροι: 71
Συνολική απόσταση αγώνα: 305,354 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:17.774 (199,223 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – V. Bottas (Mercedes), 2021
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:14.759 (207,257 χλμ./ώρα μ.ω.τ.) – D. Ricciardo (Red Bull), 2018
Στροφές: 17 (7 αριστερές, 10 δεξιές)
Ζώνες DRS: (μεταξύ των στροφών 3-4 και 17-1)
Μήκος pit lane με περιοριστή ταχύτητας: 378 μ.
Θέση pole position: Αριστερά
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης πέδησης: 811 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 53%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 68%
Χρόνος πέδησης στο γύρο: 20%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 51
Μέγιστη πλευρική επιτάχυνση: 3,8 G (στροφή 10)
Μέγιστη ταχύτητα: 336 χλμ./ώρα
Κατανάλωση καυσίμου: Χαμηλή
Καταπόνηση φρένων: Μέση
Πιθανότητα αυτοκινήτου ασφαλείας: 40%
Πιθανότητα βροχής: 21%
F1 - GP Μεξικού, προηγούμενα αποτελέσματα
22 Grand Prix στο Autodromo Hermanos Rodriguez

Νίκες

Οδηγοί
4 Max Verstappen
2 L. Hamilton, N. Mansell, A. Prost, J. Clark
Κατασκευαστές
4 Red Bull
3 Mercedes, Williams, McLaren, Lotus
2 Ferrari
1 Benetton, Cooper, Honda, Brabham

Pole Position

Οδηγοί
4 Jim Clark
3 Ayrton Senna
2 Nigel Mansell
1 M. Verstappen, V. Bottas, C. Leclerc, L. Hamilton, D. Ricciardo, S. Vettel
Κατασκευαστές
6 Lotus
3 Mercedes, Ferrari, McLaren, Williams
2 Red Bull
1 Brabham, Cooper

Πρόγραμμα τριημέρου

Παρασκευή 27 Οκτωβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 21:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 01:00
Σάββατο 28 Οκτωβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 20:30
Κατατακτήριες δοκιμές: 00:00
Κυριακή 29 Οκτωβρίου
Αγώνας: 22:00

Κύρια σημεία της πίστας

Ο ταχύτερος γύρος του 2022 μέσα από το cockpit

 

Proud Project Team

Υπεύθυνος έκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Αρχισυντάκτης: Γιάννης Καλογερόπουλος
Κείμενα & Design: Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Επιμέλεια: Νόνικα Βλασσοπούλου
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης

Ημερομηνία δημοσίευσης: 1 Μαρτίου 2023