Ράλλυ Ακρόπολις: Δεκαετία 2010

Ράλλυ Ακρόπολις: Δεκαετία 2010

Επρόκειτο για μια δεκαετία παρακμής του Ράλλυ Ακρόπολις (με βάση το Λουτράκι πλέον), το οποίο λόγω οικονομικών προβλημάτων υποβιβάστηκε από το Παγκόσμιο στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα (ERC), παρότι η φύση του αγώνα το έκανε τον πιο σκληρό γύρο του WRC έως το 2013. Η αρχή είχε γίνει το 2010. Όπως είχε συμβεί και το 1995, στα πλαίσια του προγράμματος εναλλαγής αγώνων στο WRC για τη διατήρηση των διοργανώσεων ανά σεζόν, το Ράλλυ Ακρόπολις έμεινε εκτός Παγκοσμίου Πρωταθλήματος το 2010 και δεν διεξήχθη.

Ο αγώνας του 2011 χαρακτηρίστηκε από την κόντρα των ομόσταυλων Sebastien στη Citroen, με το νεαρό Ogier να αμφισβητεί το καθεστώς Loeb στην ομάδα. Στα αρχικά στάδια, o Petter Solberg με το ιδιωτικό Citroen DS3, πίεσε σκληρά στην Ελάτεια για να αναπτύξει διαφορά 20 δλ. από τους διώκτες του. Ο Jari-Matti Latvala έκανε ένα μετρημένο αγώνα έως ότου προδόθηκε από το πίσω διαφορικό του Ford Fiesta RS.

Στην τελευταία ειδική του πρώτου σκέλους, οι Loeb, Ogier καθώς και ο Mikko Hirvonen βρίσκονταν πολύ κοντά στη μάχη για τη δεύτερη θέση, με τους δύο τελευταίους να επιβραδύνουν για να μην ανοίγουν το δρόμο στο δεύτερο σκέλος. Ο Solberg είχε ανυψώσει το DS3 από το έδαφος και πλήρωσε το τίμημα χάνοντας πρόσφυση και ακρίβεια. Παράλληλα, ο Ogier… «πετούσε» στο πατημένο χώμα, παρά την υπερθέρμανση των αμορτισέρ του, που τα έκανε πιο μαλακά. Το δίδυμο της εργοστασιακής ομάδας της Citroen πλησίασε και προσπέρασε τον Solberg. Στο εσωτερικό της γαλλικής ομάδας υπήρχε αναβρασμός, καθώς ο Loeb φέρεται να αποχώρησε από τη συνάντηση για τον καθορισμό της στρατηγικής της τελευταίας ημέρας. Στην τελική νυχτερινή Ε.Δ. του δεύτερου σκέλους, ο Ogier επιβράδυνε και πάλι, για να είναι 2ος στα περάσματα της τελικής ημέρας. Ο Loeb μαχόταν με το μειονέκτημα ότι «καθάριζε» το δρόμο και ο Ogier το εκμεταλλεύτηκε για να κατακτήσει τη νίκη στο Ράλλυ Ακρόπολις (και το τρίποντο της τελικής Power stage), με το Hirvonen να εκθρονίζει το Solberg από το 3ο σκαλί του βάθρου. Μεταξύ Ελλήνων, οι Λάμπρος Αθανσούλας / Νίκος Ζακχαίος θριάμβευσαν και πάλι, αυτή τη φορά με Ford Fiesta RS.
Παρότι μόλις 6 εβδομάδες πριν από το Ράλλυ Ακρόπολις του 2012, έπειτα από ένα ατύχημα σε δοκιμές, είχε τοποθετηθεί μία πλάκα τιτανίου στην κλείδα του Jari-Matti Latavala με έξι βίδες και δεν μπορούσε να κουνήσει το αριστερό του χέρι, ο Φινλανδός ήταν ταχύτατος στα πρώτα χλμ. του αγώνα, έως ότου χάσει τα φρένα σε μία λασπωμένη αριστερή 90 μοιρών και σβήσει ο κινητήρας του Ford Fiesta, με αποτέλεσμα να χάσει 10 δλ. και την πρωτοπορία από τον Sebastien Loeb. Στο 2ο σκέλος ακολούθησε μία συναρπαστική μάχη μεταξύ τους, που παιζόταν στα δλ. Ο Loeb ήταν ταχύτερος στα γρήγορα κομμάτια, αλλά έχανε στα ολισθηρά. Ωστόσο, στο απογευματινό κομμάτι του 2ου σκέλους, στη Ζήρεια, ο Latvala χτύπησε το πίσω δεξιό μέρος του Fiesta και άρχισε να χάνει χρόνο πριν αστοχήσει το ελαστικό και αναγκαστεί να το αλλάξει. Η Ford διέταξε τον Petter Solberg να επιτεθεί, αλλά στο ξεκίνημα του τελικού σκέλους, έχασε τον πίσω αριστερό τροχό έπειτα από ένα χτύπημα, γεγονός που «κλείδωσε» την 3η νίκη του Loeb στην Ελλάδα, καθ’ οδόν προς τον 9ο τίτλο του, με το Mikko Hirvonen να συμπληρώνει το «1-2» της Citroen. Έλληνες θριαμβευτές οι Γιάννης Ζούνης / Μιχάλης Πατρικούσης με το Subaru Impreza της ομάδας του Πυροσβεστικού Σώματος.
To 2013, η πρώτη κιόλας Ε.Δ. (Κινέτα-Πίσια) ήταν καταστροφική για τις ελπίδες πολλών κορυφαίων πληρωμάτων. Ο Mads Ostberg έχασε τον αριστερό εμπρός τροχό του Ford Fiesta, ενώ ο Sebastian Ogier χτύπησε το Volkswagen Polo, προκαλώντας πρόβλημα στα ηλεκτρικά, που τον ανάγκασε να εγκαταλείψει, ενώ πρόβλημα παρουσίασε το σύστημα διεύθυνσης του Citroen DS3 του Mikko Hirvonen. Επικεφαλής βρέθηκε ο Evgeny Novikov (Ford Fiesta), με μεγάλο προβάδισμα. Ο Jari-Matti Latavala, σε περίοδο προσαρμογής ακόμα στην ομάδα της VW, θύμισε τον παλιό καλό εαυτό του, για να περάσει 2ος, και όταν ο Novikov ακούμπησε ένα βράχο, ο Φινλανδός τέθηκε επικεφαλής. Με τον Dani Sordo (Citroen DS3) να είναι συντηρητικός, ο Latvala απομακρύνθηκε περισσότερο από 1 λεπτό έως το τέλος του 2ου σκέλους. Ο Latvala έλεγξε το ρυθμό του την Κυριακή για να κατακτήσει την 1η του νίκη στο Ράλλυ Ακρόπολις και πρώτη με άλλο αυτοκίνητο πέραν από Ford, παρά τις διαμαρτυρίες της Citroen για τον αριθμό μπαταριών του Polo. Στην κατηγορία WRC2, επικράτησε ο Πολωνός πρώην οδηγός της F1, Robert Kubica. Πρώτοι Έλληνες ήταν οι Θέμης Χαλκιάς και Λεωνίδας Μαχαίρας, με Mitsubihi Lancer Evo IX.
Με τη FIA να ανησυχεί για τα οικονομικά προβλήματα του αγώνα, το Ράλλυ Ακρόπολις αντικαταστάθηκε στο πρόγραμμα αγώνων του WRC. Ως εκ τούτου, έψαξε να βρει στέγη στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ. Δεν ήταν ο καλύτερος τρόπος να συνεχιστεί η παράδοσης ενός αγώνα με ιστορία 60 ετών που είναι αγαπητός στα πληρώματα. Συνεπώς, ο εθνικός μας αγώνας αποτέλεσε τον 4ο γύρο της σεζόν του 2014 στο ERC, και διεξήχθη στα τέλη Μαρτίου, αντί για τη συνηθισμένη ημερομηνία διεξαγωγής τον Ιούνιο. Για πρώτη φορά, είχε μία ασφάλτινη και μία χωμάτινη ημέρα. Ο αδικοχαμένος νωρίτερα φέτος σε δοκιμές για το Ράλλυ Κροατίας, Craig Breen, πανηγύρισε το 2014 την πρώτη του νίκη ERC (και την πρώτη στο θεσμό για Ιρλανδό έπειτα από 19 χρόνια), επικρατώντας με το Peugeot 208T16 R5 και συνοδηγό το Scott Martin, έπειτα από την εγκατάλειψη του ομόσταυλού του Kevin Abbring, παρότι στην τελική Ε.Δ. ένας αεραγωγός αποκολλήθηκε, με αποτέλεσμα να θολώνει το παρμπρίζ. Στην εκπληκτική μάχη για τη 2η θέση, ο Γάλλος Bryan Bouffier (Citroen DS3) επικράτησε του Πολωνού Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta). O επιχειρηματίας Ιορδάνης Σερδερίδης επικράτησε μεταξύ των Ελλήνων με Ford Fiesta.
To 2015, το Ράλλυ Ακρόπολις διεξήχθη Οκτώβριο, με την καταρρακτώδη βροχή να μετατρέπει σε… λασπόλουτρο τον αγώνα και να αναγκάζει την ακύρωση των τριών τελευταίων ειδικών διαδρομών, γεγονός που σχεδόν σίγουρα κόστισε στον Craig Breen τη νίκη. Ο Ιρλανδός ήταν ο ταχύτερος οδηγός του αγώνα, αλλά ένα πρόβλημα στον πίσω άξονα του Peugeot 206 T16 του κόστισε χρόνο το Σάββατο. Ο Breen πίστευε ότι θα μπορούσε να ανακάμψει αλλά η ακύρωση των τελευταίων ειδικών δεν του άφησε χρόνο και η νίκη πήγε στους Πολωνούς Kajetan Kajetanowicz / Jaroslaw Baran με Ford Fiesta.

Ο Kajetanowicz κατέκτησε παράλληλα τον τίτλο του ERC, ακολουθώντας τα χνάρια του θρυλικού Sobieslaw Zasada, που είχε αγωνιστεί πολλές φορές στα ελληνικά χώματα τις δεκαετίες του 1960 και 1970. Ο Λάμπρος Αθανασούλας αναγκάστηκε να πουλήσει το μπαρ Waves στο Λουτράκι για να χρηματοδοτήσει την πρώτη του συμμετοχή στον αγώνα μετά από τέσσερα χρόνια, με την υποστήριξη του Lascaris Foundation και κατάφερε να πετύχει το στόχο του, ανεβαίνοντας στο βάθρο.

To 2016, το επίκεντρο του αγώνα μεταφέρθηκε και πάλι στη Λαμία και διεξήχθη στις αρχές Μαΐου. Ο Λετονός Ralfs Sirmacis (με τον Arturs Simins στο δεξί μπάκετ) κατέκτησε τη νίκη στο Ράλλυ Ακρόπολις, με Skoda Fabia, στο ντεμπούτο του πίσω από το τιμόνι ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου προδιαγραφών R5. O συνήθης πρωταγωνιστής Alexey Lukyanuk έχασε 17 λεπτά με πρόβλημα στην ανάρτηση του Ford Fiesta, ενώ ο περυσινός νικητής Kajetan Kajetanowicz ανέκαμπτε έπειτα από μία τούμπα στην 1η Ε.Δ. Ο Λάμπρος Αθανασούλας προσέθεσε άλλο ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα στην καριέρα του, ανεβαίνοντας στο 2ο σκαλί του βάθρου (ένα παραπάνω από το 2015) σε έναν αγώνα που τα Skoda Fabia έκαναν το «1-2-3-4».
To 2017, o Kajetan Kajetanowicz επέστρεψε στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου του Ράλλυ Ακρόπολις με το Ford Fiesta, έπειτα από ένα δύσκολο ξεκίνημα. Ο Λετονός Nikolay Gryazin είχε προηγηθεί αρχικά, αλλά είδε το Skoda Fabia του να τυλίγεται στις φλόγες σε απλή διαδρομή λόγω διαρροής καυσίμου. Ο Bruno Magalhaes τερμάτισε δεύτερος, εμπρός από τον επίσης Πολωνό Grzyb Grzegorz, αμφότεροι με Skoda Fabia. Ο Πρωταθλητής Μέσης Ανατολής Naaser Al-Attiyah, με συχνές συμμετοχές στο WRC, δεν κατάφερε να δει την καρό σημαία. Μεταξύ Ελλήνων, επικράτησαν οι Σωκράτης Τσολακίδης / Χάρης Δήμος, 5οι γενικής κατάταξης, με Skoda Fabia.
To Ράλλυ Ακρόπολις του 2018 ήταν πολύ σκληρό, αλλά ο Πορτογάλος, Bruno Magalhaes, με εμπειρία από το βάθρο της προηγούμενης χρονιάς, διαχειρίστηκε άψογα τον αγώνα μειώνοντας ρυθμό στα δύσκολα κομμάτια και αποφεύγοντας τα προβλήματα. Skoda Fabia κατέλαβαν και τις τρεις θέσεις του βάθρου, στο οποίο ανέβηκαν οι Norbert Herczig και Hubert Ptaszek. O συνήθης πρωταγωνιστικής Alexey Lukyanuk είχε αστοχία ελαστικού στην υπερειδική του Ιπποδρόμου στο Μαρκόπουλο αλλά ο αγώνας του, όπως και πολλών πρωταγωνιστών καταστράφηκε στο Δροσοχώρι, με σπασμένο τροχό. O Πρωταθλητής Κύπρου το 2017 Σίμος Γαλαταριώτης τερμάτισε στην 4η θέση, στην πρώτο του αγώνα εκτός της πατρίδας του. Πρώτος Έλληνας έφτασε στη Λαμία ο Πρωταθλητής του WRC Trophy, Ιορδάνης Σερδερίδης, στην 7η θέση της γενικής κατάταξης.

Το 2019, το Ράλλυ Ακρόπολις δεν διεξήχθη, με την ΟΜΑΕ να χαρακτηρίζει τη χρονιά ως έτος ανασύνταξης, ώστε να τεθούν υγιείς οικονομικές και θεσμικές βάσεις για τον αγώνα.

 

Proud Project Team

Υπεύθυνος έκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Κείμενα & Design: Γιάννης Λημναίος, Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Επιμέλεια: Νόνικα Βλασσοπούλου
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης

Ημερομηνία δημοσίευσης: 30 Αυγούστου 2023