Ράλλυ Ακρόπολις: Δεκαετία 2000

Ράλλυ Ακρόπολις: Δεκαετία 2000

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2000, το επίκεντρο του αγώνα μεταφέρθηκε από την Αττική στη Λαμία και πίσω στην Αττική. Η super special stage στο ΟΑΚΑ το 2005, μία χρονιά μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ήταν το καλύτερο highlight της δεκαετίας και έκανε το Ράλλυ Ακρόπολις να ψηφιστεί ως ο καλύτερος αγώνας εκείνης της χρονιάς.

Σε σχέση με τα θρυλικά Ράλλυ Ακρόπολις του παρελθόντος, ο αγώνας ήταν πλέον ένα σπριντ, αλλά όποιο και αν ήταν το επίκεντρό του, η φήμη ενός πολύ σκληρού αγώνα παρέμεινε αληθινή. Tα 2000s ήταν και πάλι δεκαετία της Ford, που ξεκίνησε με το σερί τριών νικών του Colin McRae και συνεχίστηκε με τις επιτυχίες του Marcus Gronholm, με τον απόλυτο κυρίαρχο όσον αφορά τους τίτλους οδηγών, Sebastien Loeb, να σπάει την κυριαρχία της μπλε οβάλ εταιρείας δύο φορές.

Για τον αγώνα του 2000, τα πληρώματα είχαν εντολή να φορούν πυρίμαχες φόρμες τριών στρώσεων, ωστόσο αυτό οδήγησε στη λιποθυμία του συνοδηγού του Richard Burns, Robert Reid, και στη συνέχεια επιτράπηκαν τα απλά μπλουζάκια.

Μοναδικές ήταν επίσης και οι εικόνες του Tommi Makkinen να χάνει τον πίσω αριστερό τροχό του Mitsubishi Lancer EVO VI. Τα δύο πληρώματα της Ford, αποτελούμενα από τους Colin McRae / Nicky Grist και Carlos Sainz / Luis Moya, είχαν τεθεί επικεφαλής από την πρώτη ημέρα του αγώνα. Ο Σκοτσέζος είχε αναπτύξει μία υγιή διαφορά 48 δλ. και ο Malcolm Wilson, επικεφαλής της M-Sport, έδωσε εντολή να διασφαλίσουν το «1-2» για την ομάδα. Ωστόσο, ο Ισπανός αποφάσισε να επιτεθεί, ενώ ο McRae, ακολουθούσε συντηρητικό ρυθμό για να προστατεύσει το Focus του. Ο Sainz είχε ξεφύγει περισσότερο από ενάμισι λεπτό μπροστά, αλλά κλήθηκε να δώσει την πρωτοπορία πίσω στον McRae.

O Ισπανός, για να κάνει εμφανές τι είχε συμβεί, πάρκαρε 100 μ. πριν από τον τερματισμό, και άνοιξε το καπό προσποιούμενος ότι είχε αντιμετωπίσει πρόβλημα. Όταν πέρασε τη γραμμή τερματισμού ο Juha Kankkunen, που συμπλήρωσε το βάθρο, υποδεικνύοντας στον Sainz ότι είχαν περάσει τα 2 λεπτά που βρισκόταν πίσω του στο δρόμο, ο Ισπανός μπήκε στο Focus και πέρασε τη γραμμή τερματισμού στη 2η θέση. Οι Γιάννης Παπαδημητρίου / Νίκος Πετρόπουλος με Subaru Impreza επικράτησαν μεταξύ Ελλήνων.

Συναρπαστικός ήταν ο αγώνας του 2001, που έσβησε κινητήρας του Tomi Makkinen, καθώς εκκινούσε για την 1η ειδική. Ο Marcus Gronholm με το Peugeot 206 χτύπησε ένα βράχο και εγκατέλειψε από νωρίς. Ακόμα και με αστοχία ελαστικού στην 1η ειδική, ο McRae είχε καταφέρει να τεθεί επικεφαλής από νωρίς, με τα Ford Focus του ίδιου και του Carlos Sainz να ηγούνται και πάλι. Παρότι έκανε λανθασμένη επιλογή ελαστικών, ο Sainz πλησίασε τον McRae, που καθαρίζοντας το δρόμο, πλήρωνε το τίμημα της πρωτοπορίας. Ο Richard Burns προσπάθησε να πιέσει τα Ford, αλλά βγήκε εκτός δρόμου και στη συνέχεια ένα ημιαξόνιο αστόχησε στο Subaru Impreza στο ξεκίνημα της τελικής ημέρας. Πριν από την τελευταία ειδική, η διαφορά μεταξύ McRae και Sainz, με αμφότερους να μάχονται για την 4η νίκη τους στο Ράλλυ Ακρόπολις, ήταν μόλις 6 δλ. αλλά στην τελική αναμέτρηση, ο κινητήρας του Ισπανού παρέδωσε το πνεύμα, γεγονός που χάρισε στο McRae την 4η νίκη και στο Νορβηγό Petter Solberg (Subaru Impreza) το πρώτο του βάθρο στο WRC, το οποίο συμπλήρωσε ο Harri Rovanpera με Peugeot 206. Ταχύτερος Έλληνας ήταν ο Παναγιώτης Χατζητσοπάνης με τον πάντα έμπιστο Κώστα Στεφανή δίπλα του στο Subaru Impreza WRX.
To 2002, o Εσθονός Markko Martin, με Ford Focus, είχε προηγηθεί την πρώτη ημέρα, επωφελούμενος από καθαρισμένος δρόμο μπροστά του. Ωστόσο, τη δεύτερη ημέρα, μία αστοχία ελαστικού του Martin επέτρεψε στον team-mate του στη Ford, Colin McRae, o οποίος ανέπτυξε διαφορά 30 δλ. Ο Marcus Gronholm με το Peugeot 206 κάλυψε τα 20 από αυτά την τελευταία ημέρα, όταν ο McRae χτύπησε ένα δέντρο ελαφρά.

Αυτό δεν ήταν αρκετό για να σταματήσει τον Σκοτσέζο να κατακτήσει την τρίτη συνεχόμενη και 5η συνολικά νίκη του στο Ράλλυ Ακρόπολις, ένα ρεκόρ στα ελληνικά χώματα που εξακολουθεί να παραμένει ακατάρριπτο. Το βάθρο συμπλήρωσε ο Carlos Sainz (Ford Focus). O Γιάννης Παπαδημητρίου, με τον Allan Harryman στο δεξί μπάκετ του Ford Focus του 2001 ήταν ο ταχύτερος Έλληνας, στη 15η θέση γενικής.

Το 2003, ο Markko Martin κατέκτησε την πρώτη του νίκη στο WRC, κυριαρχώντας από τη δεύτερη ειδική με το Ford Focus. Ο Francois Duval είχε προηγηθεί αρχικά, αλλά στη συνέχεια είχε ένα ατύχημα με το Focus του να ανατρέπεται. Παρότι το καπό του Martin άνοιξε, μπλοκάροντας την ορατότητά του, κατάφερε να παραμείνει επικεφαλής, και στην συνέχεια κυριάρχησε, καθώς οι αντίπαλοί του είτε είχαν προβλήματα, ή δεν είχαν το ρυθμό να τον απειλήσουν. Ο Carlos Sainz, πίσω από το τιμόνι του Citroen Xsara έδωσε μεγάλη μάχη με τον Petter Solberg (Subaru Impreza) για τη 2η θέση, με τον Ισπανό να επικρατεί για μόλις 6,7 δλ.
Με την έλευση της βροχής στον αγώνα του 2004, ο Νορβηγός Petter Solberg με το Subaru Impreza που ήταν εξοπλισμένο με τα πολύ καλά στη λάσπη ελαστικά της Pirelli, κατάφερε να περάσει εμπρός από τα Peugeot στα αρχικά στάδια του αγώνα, για να απομακρυνθεί 90 δλ. από τους διώκτες του. Ένα πρόβλημα φρένων τη δεύτερη ημέρα μείωσε τη διαφορά του από τον Γάλλο Sebastien Loeb, που είχε ανέβει στη 2η θέση με το Citroen Xsara, αφότου ο Petter Solberg είχε χτυπήσει ένα βράχο με τον αριστερό πίσω τροχό του Peugeot 307. Ωστόσο, ο Solberg είχε απομακρυνθεί πολύ για να απειληθεί και κατέκτησε τη μοναδική του νίκη στο Ράλλυ Ακρόπολις. Κορυφαίοι Έλληνες οι Άρης Βωβός / «ΕΛ-ΕΜ» στην πολύ σεβαστή 8η θέση της γενικής κατάταξης.
Με την πρωτοποριακή και πανηγυρική υπερειδική στο ΟΑΚΑ, το οποίο πριν από ένα χρόνο είχε φιλοξενήσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες, η Ελλάδα βρισκόταν το 2005 και πάλι στο επίκεντρο του κόσμου, με ένα φαντασμαγορικό υπερθέαμα μπροστά σε κατάμεστες από 70.000 ανθρώπους κερκίδες, που έδειξε το δρόμο σε άλλες οργανώσεις. Με την 5η συνεχόμενη νίκη του στο WRC, ο Sebastien Loeb έδωσε μία πρόγευση για αυτό που θα επακολουθούσε στο θεσμό, καθώς κατέρριψε το ρεκόρ των περισσότερων σερί νικών που διατηρούσε από το 1985 ο Timo Salonen, επικρατώντας για πρώτη φορά στο Ράλλυ Ακρόπολις και για λογαριασμό της Citroen.

Παρότι «καθάριζε» το δρόμο για τους υπόλοιπους, ο Sebatien Loeb με τον Daniel Elena στο δεξί μπάκετ του Citroen Xsara δεν πτοήθηκε, και προηγήθηκε εξαρχής. O Petter Solberg χτύπησε το Suberu Impreza από την 1η κανονική ειδική, ενώ ένα σπασμένο ημιαξόνιο στο Peugeot 307 του Marcus Gronholm στο δεύτερο σκέλος τον άφησε εκτός τροχιάς νίκης. Ο Toni Gardemeister έφερε το Ford Focus του 2004 στη 2η θέση, ενώ συγκινητικό ήταν το αντίο του βετεράνου Carlos Sainz.

Ο Ισπανός επέλεξε το Ράλλυ Ακρόπολις -όπου το 1990 είχε κατακτήσει την πρώτη του νίκη- για την τελευταία συμμετοχή του σε αγώνα του WRC και έφυγε με το κεφάλι ψηλά, καθώς ανέβηκε στο 3ο σκαλί του βάθρου, βάζοντας τα γυαλιά σε νεότερους, θεωρητικά ταχύτερους συνδυασμούς. Σάλος προκλήθηκε όταν τα Subaru και τα Mitsubishi βρέθηκαν 16 κιλά ελαφρύτερα από το επιτρεπτό όριο και γλίτωσαν με χρηματικό πρόστιμο. Εκπληκτική εμφάνιση πραγματοποίησαν οι Άρης Βωβός / «ΕΛ ΕΜ» για να βρεθούν στη 12η θέση της γενικής κατάταξης ως πρώτοι Έλληνες.
To Ακρόπολις του 2006 διεξήχθη σε ειδικές διαδρομές της Αττικής και όχι της Λαμίας, με δύο υπερειδικές στο OAKA, αλλά η συνταγή δεν πέτυχε τη δεύτερη χρονιά εφαρμογής της. Στον αγώνα, ο Marcus Gronholm θύμισε το διψασμένο για διακρίσεις εαυτό του στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Σε διαδρομές που δεν είχε ξαναδεί στην Ελλάδα, κατέκτησε την πρώτη του νίκη στο Ράλλυ Ακρόπολις, με το ταχύτατο και αξιόπιστο Ford Focus. O Petter Solberg, γιορτάζοντας 100 συμμετοχές στο WRC, έδειξε επίσης να βρίσκει τον παλιό καλό εαυτό του στο τιμόνι του Subaru Impreza, για να βρεθεί αρχικά 2ος, την ώρα που ο Sebastien Loeb γκρίνιαζε, αφού ήταν αναγκασμένος να ανοίγει το δρόμο για τους υπόλοιπους. Στο δεύτερο σκέλος, σε απλή διαδρομή, ο Solberg, στην προσπάθειά του να αποφύγει διερχόμενο αυτοκίνητο, χτύπησε σε βράχο και τραυμάτισε το Impreza. Στη συνέχεια, ο Loeb ολοκλήρωσε τη 13η Ε.Δ. με τρεις τροχούς και έπειτα βγήκε στην Αττική Οδό με δύο τροχούς, εκτοξεύοντας κομμάτια στο δρόμο. Κατάφερε όμως να φτάσει στο σέρβις, το Xsara επισκευάστηκε και τερμάτισε στη 2η θέση. Μεταξύ Ελλήνων, Άρης Βωβός και «ΕΛ-ΕΜ» επικράτησαν ελέω κανονισμών superally, παρά τη διπλή εγκατάλειψη από ελαστικά και κινητήρα.
Ίσως ο Marcus Gronholm έπρεπε να πάει στη Ford για να γευτεί τη χαρά της νίκης στο Ράλλυ Ακρόπολις και μάλιστα δύο συνεχόμενες φορές. Η επικράτηση του ψηλού Φινλανδού για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά σηματοδότησε την 60ή νίκη της Ford στο WRC. H σούπερ ειδική του αγώνα διοργανώθηκε -όχι χωρίς προβλήματα- στον Ιππόδρομο του Μαρκόπουλου. Ο Gronholm τέθηκε επικεφαλής από νωρίς και οι Άγιοι Θεόδωροι, η μεγαλύτερη ειδική του αγώνα με μήκος 48,88 χλμ. Έκριναν στην ουσία το αποτέλεσμα του αγώνα, καθώς εκεί εγκατέλειψαν πολλά από τα κορυφαία πληρώματα. Στο δεύτερο πέρασμα από εκεί, ο Sebastien Loeb, πιέζοντας στο όριο το Citroen C4, είδε ένα ελαστικό να αστοχεί 10 χλμ. πριν το τέλος της Ε.Δ., ενώ ένα αμορτισέρ του Subaru Impreza του Petter Solberg παρέδωσε το πνεύμα. Τίποτα δε σταμάτησε τον Gronholm στο δρόμο του προς τη νίκη, εμπρός από τους Loeb και Solberg. Άρης Βωβός και «ΕΛ-ΕΜ» ήταν και πάλι οι κορυφαίοι Έλληνες.
To 2008, o Sebastien Loeb κατέκτησε τη δεύτερη νίκη του στο Ράλλυ Ακρόπολις με το μυαλό του, και όχι την απαραίτητα την ωμή ταχύτητά του, «διαβάζοντας» τον αγώνα και προσαρμόζοντας το ρυθμό του για να προστατεύσει το Citroen C4 στις δύσκολες ειδικές. Ο νεαρός Φινλανδός Jari-Matti Latvala με το Ford Focus προηγήθηκε στα αρχικά στάδια, αλλά πιέζοντας στο όριο, προκάλεσε κατάρρευση ανάρτησης και στη συνέχεια αντιμετώπισε προβλήματα με το turbo. O Loeb πέρασε επικεφαλής, αλλά στο πιο απαιτητικό τελικό κομμάτι του δεύτερου σκέλους, σήκωσε το πόδι του από το γκάζι, σε αντίθεση με τον Ισπανό ομόσταυλό του, Dani Sordo, ο οποίος είχε τρεις αστοχίες ελαστικών και έχασε 5 θέσεις σε τρεις Ε.Δ. Η εμπειρία έπαιξε το ρόλο της για τους κατόχους των θέσεων στο βάθρο, και ο Petter Solberg ήταν πολύ ευχαριστημένος από την απόδοση του καινούργιου Subaru Impreza στο ντεμπούτο του στο WRC, που του επέτρεψε να τερματίσει 2ος. O Φινλανδός Mikko Hirvonen, έπειτα από μία… στενή επαφή με ένα βράχο και προβλήματα στον κινητήρα του Ford Focus, συμπλήρωσε το βάθρο. Πρώτος Έλληνας ο Λάμπρος Αθανασούλας με το Νίκο Ζακχαίο στο δεξί μπάκετ του Subaru Impreza STi (Group N).
To 2009, oι Mikko Hirvonen και Jarmo Lehtinen, το μοναδικό από τα κορυφαία πληρώματα που δεν αντιμετώπισε προβλήματα κατά τη διάρκεια του αγώνα, κατέκτησε τη νίκη, όντας επικεφαλής με το Ford Focus από την 6η Ε.Δ. έως το τέλος. Για μία ακόμη φορά ο Jari-Matti Latvala είχε το αρχικό πλεονέκτημα, αλλά βγήκε εκτός δρόμου στην τελευταία ειδική διαδρομή του πρώτου σκέλους και έχασε 3 λεπτά. Στα αρχικά στάδια του δεύτερου σκέλους, ο Sebastien Loeb είχε ένα σοβαρό ατύχημα, ευτυχώς χωρίς συνέπειες, με το Citroen C4 να φέρνει αρκετές τούμπες. Ο Dani Sordo με τα άλλο C4 πίεζε τον Hirvonen έως ότου αστόχησε η εμπρός δεξιά ανάρτησή του. Χωρίς αντίπαλο, πλέον ο Hirvonen πήγε συντηρητικά έως τον τερματισμό. Στον αγώνα έλαμψε επίσης το άστρο του Sebastien Ogier, που με το C4 του Junior Team της Citroen σημείωσε το καλύτερο αποτέλεσμά του σε αγώνα WRC με τη δεύτερη θέση, ενώ ο Latvala συμπλήρωσε το βάθρο έπειτα από αγώνα ανάκαμψης. Εκπληκτική εμφάνιση πραγματοποίησε ο Λάμπρος Αθανασούλας για να καταταγεί στην 8η θέση της γενικής κατάταξης και να επικρατήσει στην κατηγορία παραγωγής PWRC με Skoda Fabia S2000.

Κορυφαίες στιγμές του Ράλλυ Ακρόπολις τη δεκαετία του 2000

 

Proud Project Team

Υπεύθυνος έκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Κείμενα & Design: Γιάννης Λημναίος, Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Επιμέλεια: Νόνικα Βλασσοπούλου
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης

Ημερομηνία δημοσίευσης: 30 Αυγούστου 2023