Ράλλυ Ακρόπολις: Δεκαετία 1980
Ράλλυ Ακρόπολις: Δεκαετία 1980
Τη δεκαετία του 1980, ο εθνικός μας αγώνας άλλαξε αρκετά μορφή, για να συμμορφωθεί με την πορεία που ακολουθούσαν όλα τα μεγάλα ράλλυ ανά τον κόσμο, και μίκρυνε σε συνολικό μήκος, και μειώθηκε η απόσταση που διένυαν τα πληρώματα στις ειδικές διαδρομές. Οι πολύ σκληρές νυχτερινές δοκιμασίες στους χωματόδρομους της Πελοποννήσου καταργήθηκαν (όπως και οι ειδικές που έφταναν μέχρι τη Θεσσαλονίκη ή ακόμα και την Καλαμπάκα) και οι ευκαιρίες για σέρβις πλήθυναν. Ωστόσο, το Ράλλυ Ακρόπολις διατήρησε το χαρακτήρα ενός από τους πιο σκληρούς αγώνες του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος. Στο τέλος της δεκαετίας, το κέντρο του αγώνα μεταφέρθηκε από τον Αστέρα Γλυφάδας στο Λαγονήσι.
Τα 1980s ήταν η δεκαετία των θηρίων πολλών εκατοντάδων ίππων του Group B με που εντέλει απαγορεύθηκαν έπειτα από μία σειρά πολύ σοβαρών ατυχημάτων. Οι κορυφαίες ομάδες απέκτησαν ελικόπτερα που ακολουθούσαν από κοντά κάθε κίνηση του πληρώματός τους, με μηχανικούς έτοιμους να επέμβουν ανά πάσα στιγμή, αν υπήρχε ανάγκη.
Το 1981, τα Audi Quattro που θα έφερναν την επανάσταση στα ράλλυ με τετρακίνηση και turbo έκαναν την είσοδό του στο Πρωτάθλημα, αλλά στο Ράλλυ Ακρόπολις διαπιστώθηκε τεχνική παρατυπία με σκοπό την καλύτερη ψύξη του κινητήρα σε υψηλότερες ταχύτητες, που οδήγησε στον αποκλεισμό των πληρωμάτων της γερμανικής μάρκας.
Tα θηρία του Group B θα άλλαζαν τα πάντα στο WRC, απογειώνοντας τις ιπποδυνάμεις και τις επιδόσεις με τους κανονισμούς που επέτρεπαν αναβαθμίσεις κάθε χρονιά να οδηγούν στη δημιουργία υπεραυτοκινήτων που εντέλει έγιναν πολύ επικίνδυνα και απαγορεύτηκαν. To 1982, τα Audi Quattro βρίσκονταν… αιώνες μπροστά, αλλά η γνωστή ατυχία του Hannu Mikkola στο Ράλλυ Ακρόπολις χτύπησε ξανά, για να αφήσει το δρόμο στις Michelle Mouton και Fabrizia Pons να γίνουν το μοναδικό γυναικείο πλήρωμα που έχει κατακτήσει τη νίκη στον εθνικό μας αγώνα. Η πιο ικανή ίσως γυναίκα που βρέθηκε ποτέ πίσω από το τιμόνι ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου WRC, κατέκτησε τη νίκη με διαφορά 14 ολόκληρων λεπτών από το Opel Ascona 400 του Walter Rohrl.
Το 1984 ο Stig Blomqvist, που θα κατακτούσε τον τίτλο εκείνη τη χρονιά, ήταν αυτός που πανηγύρισε τη νίκη, εμπρός από τον ομόσταυλό του στην Audi, Hannu Mikkola, που πέτυχε το καλύτερο αποτέλεσμά του στο Ακρόπολις. Αυτή θα ήταν η τελευταία νίκη της Audi στον εθνικό μας αγώνα, καθώς είχαν ήδη καταφθάσει τα πανίσχυρα Peugeot 205 Turbo 16 με τη γαλλική ομάδα να λειτουργεί υπό τη διεύθυνση του μετέπειτα προέδρου της FIA, Jean Todt.
Το 1986, πριν από τη διεξαγωγή του Ράλλυ Ακρόπολις είχαν προηγηθεί οι τραγωδίες του Ράλλυ Πορτογαλίας, όπου το Ford RS200 του Joaquim Santos έπεσε στο πλήθος, με αποτέλεσμα τρις θεατές να χάσουν τη ζωή τους και περισσότεροι από 30 να τραυματιστούν, και του Γύρου της Κορσικής, όπου οι Henry Toivonen και Sergio Cresto έχασαν τη ζωή τους μέσα στις φλόγες της Lancia Delta S4 που επέβαιναν. Αυτό οδήγησε τον πρόεδρο της FISA (το αγωνιστικό τμήμα της FIA), Jean-Marie Balestre να απαγορεύσει την εξέλιξη των αυτοκινήτων του Group B για την υπόλοιπη χρονιά και να καταργήσει την κατηγορία από την επόμενη χρονιά.
Σε αυτό τον αγώνα σημείωσε το καλύτερο αποτέλεσμά του στη γενική κατάταξη με μία εκπληκτική 5η θέση ο Στράτης Χατζηπαναγιώτου με συνοδηγό τον Κώστα Φερτάκη στα μπάκετ του Nissan 240RS. Ο «Στρατισσίνο» θα επικρατούσε μεταξύ των Ελλήνων και το 1987 με το Nissan 200SX.
To 1987, με τη μετάβαση από το Group B στο Group A, η Lancia βρέθηκε να είναι ο μοναδικός κατασκευαστής που διέθετε ένα αυτοκίνητο κατάλληλο για την κατηγορία, την οποία μονοπώλησε για αρκετά χρόνια μέχρι να… ανασυνταχθούν οι αντίπαλοί της. Έτσι, θα ξεκινούσε μία εκπληκτική εποχή για την τεατρακίνητη Delta στο Ράλλυ Ακρόπολις.
Το 1988, ο Juha Kankkunen είχε αφήσει τη Lancia, κουρασμένος από τα πολιτικά παιχνίδια και είχε επιστρέψει στην Toyota. Με το Celica, ο Φινλανδός ήταν το αγκάθι στα σχέδια της Lancia, έως ότου παραδώσει το πνεύμα το turbo. Η Lancia σημείωσε το 1-2-3-4, με τους Miki Biasion / Tiziano Siviero να πανηγυρίζουν την 1η τους νίκη επί ελληνικού εδάφους, εμπρός από τους Mikael Ericsson, Alex Fiorio (γιο του Cesare) και Markku Alen. To 1987 θα κατακτούσε την 1η από τις 5 συνεχόμενες νίκες του μεταξύ Ελλήνων ο Γιάννης Βαρδινογιάννης, ή «Τζίγκερ», με την εργοστασιακά κατασκευασμένη Integrale και τον Κώστα Στεφανή στο δεξί μπάκετ.
Proud Project Team
Υπεύθυνος έκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Κείμενα & Design: Γιάννης Λημναίος, Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Επιμέλεια: Νόνικα Βλασσοπούλου
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης
Ημερομηνία δημοσίευσης: 30 Αυγούστου 2023