Ράλλυ Ακρόπολις: Δεκαετία 1970

Ράλλυ Ακρόπολις: Δεκαετία 1970

Έχοντας κερδίσει τη φήμη ενός από τα πιο απαιτητικά ράλλυ της Ευρώπης κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960. Εκείνη την εποχή, τα ράλλυ ήταν ένα από τους καλύτερους τρόπους να προβληθεί ένα μοντέλο παραγωγής και ο ρόλος τους απέκτησε μεγαλύτερη σημασία, αυξάνοντας το κύρος του θεσμού. Συνεπώς, το 1973 ξεκίνησε να διοργανώνεται το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ (Κατασκευαστών), ραχοκοκαλιά του οποίου ήταν το Ράλλυ Ακρόπολις, μαζί με τα Μόντε Κάρλο, Σουηδίας, 1000 Λιμών, RAC και Κορσικής.

H δεκαετία του 1970 ξεκίνησε για τον εθνικό μας αγώνα των Γάλλων και συγκεκριμένα των μπλε Alpine-Renault A110, που κατέκτησαν τις δύο πρώτες θέσεις με τα πληρώματα των Jean-Luc Therier / Marcel Callewaert και Jean Vinatier / David Stone, με χρόνους πού ήταν έως και 3 λεπτά ταχύτεροι από αυτούς της προηγούμενης χρονιάς. Πρώτος μεταξύ των Ελλήνων (και 7ος γενικής κατάταξης) ο «Σιρόκο» Τάσος Λιβιεράτος με τον Μίλτο Ανδριόπουλο δίπλα του στο Opel Kadett.

To 1971, o Ove Andersson (με συνοδηγό τον Arne Hertz) κατάφερε επιτέλους να κερδίσει τον αγώνα, έχοντας μεταγραφεί από τη Ford στη Renault. Oι Alpine έκαναν και πάλι το «1-2» με τους Jean-Pierre Nicolas και Michel Vial. Στην 5η θέση τερμάτισε ο Τζόνι Πεσμαζόγλου, ο οποίος κέρδισε για τελευταία φορά στην καριέρα του τον αγώνα μεταξύ των Ελλήνων.

To 1972, που απουσίαζαν οι Alpine Renault, πρωταγωνίστησαν τα ιταλικά αυτοκίνητα, με τον Σουηδό Hakan Lindberg (οδηγός εξέλιξης των ελαστικών της Pirelli) και τον Helmut Eisendle στο δεξί μπάκετ ενός Fiat 124 Sport Spider να επικρατούν, εμπρός από τον Φινλανδό Simo Lampinen (με συνοδηγό τον Bo Reinicke) που αγωνιζόταν με Lancia Fulvia Coupe HF. Για μία ακόμη φορά, το Ακρόπολις είχε πει όχι στον Bjorn Waldegard, ο οποίος ήταν επικεφαλής μέχρι το Λουτράκι, κάνοντας φοβερή αντεπίθεση έπειτα από ένα πρόβλημα. Μόλις 13 από τα 98 πληρώματα είδαν την καρό σημαία.

Στο πρώτο «Παγκόσμιο» Ράλλυ Ακρόπολις, το 1973, ο Jean-Louc Therier επικράτησε και πάλι στα ελληνικά χώματα, με την Alpine-Renault A110, που είχε πλέον πιστοποίηση Group 4 και κινητήρα 1,8 λίτρων. Tα γαλλικά αυτοκίνητα κατέκτησαν τον πρώτο τίτλο στην ιστορία του WRC και στη συνέχεια αποσύρθηκαν από το θεσμό, έπειτα από μία τετραετία μεγάλων επιτυχιών. Το καλύτερό του Ακρόπολις έκανε και ο Φινλανδός Rauno Aaltonen, φέρνοντας το Fiat 124 Abarth στη δεύτερη θέση, μεταξύ δύο Alpine.

Ο «Σιρόκο» απέκτησε μία Alpine, η οποία έγινε γνωστή ως «Γαλλίδα», αλλά ίσως έχασε τη μεγαλύτερη ευκαιρία του το 1974, που ο αγώνας δεν πραγματοποιήθηκε, λόγω της παγκόσμιας πετρελαϊκής κρίσης. Αυτό αποδεικνύουν οι δύο δεύτερες θέσεις του Τάσου Λιβιεράτου με το γαλλικό αυτοκίνητο στους αγώνες του 1975 και 1976, σημειώνοντας την καλύτερη θέση για ελληνικό πλήρωμα από το 1958. Σύζυγος της κόρης του Τζόνι Πεσμαζόγλου, ο «Σιρόκο» ήταν ο πρώτος Έλληνας που ακολούθησε ελεγχόμενο ρυθμό αγώνα, και εντρύφησε σε ειδικούς κινητήρες και θερμοκρασίες/συνθέσεις ελαστικών, με την πολύ καλά οργανωμένη ημιεπαγγελματική του ομάδα.

Το 1975, την τελευταία χρονιά που το αεροδρόμιο του Τατοΐου φιλοξένησε τους συμμετέχοντες, o Γερμανός θρύλος του WRC, Walter Rohrl θα κατακτούσε την πρώτη του νίκη σε αγώνα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος με τo Opel Ascona και συνοδηγό τον Jochen Berger. Την πρώτη της νίκη στο WRC θα κατακτούσε το 1976 και η Datsun με το Violet 160J και τους Σουηδούς Harry Kallstrom / Claes-Goran Andersson, που κέρδισαν το «Σιρόκο», ενώ οι Έλληνες πανηγύρισαν και την 4η θέση των Γιώργο Μοσχού / Διονύση Αρβανιτάκη Alfa Romeo Alfetta GTV της «Mότορ Eλλάς».

Το 1977 ο -επίσης Σουηδός- Bjorn Waldegard κατάφερε επιτέλους να κατακτήσει τη νίκη στο Ράλλυ Ακρόπολις με τα Ford Escort RS Mk II που σημείωσαν το «1-2» (με δεύτερο το νικητή του 1968, Roger Clark) θα κυριαρχούσαν έως το 1981 στην Ελλάδα, με μοναδική εξαίρεση το 1978. Εκείνη τη χρονιά, οι Βρετανοί απουσίαζαν και τα Fiat 131 Abarth με σαφείς βελτιώσεις στο στήσιμο για χώμα, ήταν αυτά που έκαναν το «1-2», με τον Walter Rohrl να κατακτά τη δεύτερη νίκη του στο Ακρόπολις και τον Markku Alen με τον Ilkka Kvimaki στο πλευρό του, να πραγματοποιεί την πρώτη από τις πολλές καλές εμφανίσεις του στην Ελλάδα.

Η επίθεση του Φινλανδού στον ομόσταυλό του διακόπηκε μετά τη Θεσσαλία κατ’ εντολή του Daniele Audetto, ο οποίος είχε διατελέσει και αγωνιστικός διευθυντής της Ferrari στην F1 τα προηγούμενα χρόνια. Πίσω από τα Fiat τερμάτισαν δύο πληρώματα της Datsun.

Το 1978, ο «Σιρόκο» θα έφερνε άλλο ένα θρυλικό αυτοκίνητο αγώνων στην Ελλάδα, μία Lancia Stratos (η «Μπουμπού»), η οποία παρά τους τρεις τίτλους Κατασκευαστών στο WRC με τον 6κύλινδρο κινητήρα 240 ίππων του Aurelio Lampredi της Ferrari, δεν κατάφερε ποτέ να κατακτήσει τη νίκη στο Ακρόπολις.

Στον αγώνα εκείνης της χρονιάς έλαμψε το άστρο του «Ιαβέρη» (Τάσου Μαρκουίζου) με συνοδηγό τον Κώστα Στεφανή στο εργοστασιακό Ford Escort RS 1800, που ήταν ενοικιασμένο από την ομάδα του θρυλικού μηχανικού και μάνατζερ, David Sutton, σημειώνοντας χρόνους στην πρώτη επτάδα, παρά τις πολυάριθμες ατυχίες.

Το 1979, η δεύτερη νίκη των Bjorn Waldegard / Hans Thorszelius ήρθε δύσκολα, καθώς από τα τρία εργοστασιακά Ford μόνο αυτό των Σουηδών (που θα κατακτούσαν εκείνη τη χρονιά το Πρώτο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Οδηγών) τερμάτισε, έπειτα από σκληρή μάχη με τους Ove Andersson / Henry με τη νέα Toyota Celica και τον Bernard Darniche (Πρωταθλητή Ευρώπης το 1976 και 1977) με τη Lancia Stratos, οι οποίοι όμως εγκατέλειψαν, αφήνοντας τη 2η θέση στους Φινλανδούς Timo Salonen / Seppo Harjanne, με τα Datsun να καταλαμβάνουν τα δύο χαμηλότερα σκαλιά του βάθρου. Οι «Ιαβέρης» / Στεφανής με το Ford Escort του Sutton, ήταν πρώτοι μεταξύ των Ελλήνων στην 5η θέση της γενικής κατάταξης, εμπρός από το Γιώργο Μοσχού με Datsun 160J της ομάδας Ν.Ι. Θεοχαράκη.

 

Proud Project Team

Υπεύθυνος έκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Κείμενα & Design: Γιάννης Λημναίος, Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Επιμέλεια: Νόνικα Βλασσοπούλου
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης

Ημερομηνία δημοσίευσης: 30 Αυγούστου 2023