Ράλλυ Ακρόπολις: Δεκαετία 1950

Ράλλυ Ακρόπολις: Η προϊστορία
Στις 30 Νοεμβρίου του 1951, με την υποστήριξη της Shell, ξεκίνησε από το θέατρο Ηρώδου του Αττικού το «Ελληνικό Ράλλυ», ο πρώτος μεταπολεμικός αγώνας της Ελλάδας, με συνολικό μήκος διαδρομής 1.923 χλμ. και διάρκεια 42 ωρών. Νικητής ήταν ο Πέτρος Περατικός με Fiat 1400, εμπρός από τον Κώστα Σπηλιωτάκη (Jaguar XK 120) και τη Ρένα Κύρτση με Dodge.
To 1952, o Απόστολος Νικολαΐδης (από τον οποίο είναι ονομασμένο το γήπεδο του Παναθηναϊκού στη λεωφόρο Αλεξάνδρας), αντιπρόεδρος της ΕΛΠΑ και επικεφαλής της Μόνιμης Επιτροπής Αγώνων, πρότεινε στη Λέσχη να αναλάβει τη διοργάνωση ενός αγώνα υπό την αιγίδα της. Το Ράλλυ ΕΛΠΑ (μήκους 2.600 χλμ.) είδε νικητή τον Τζόνι Πεσμαζόγλου με μία τετράθυρη Chevrolet V8 (η «γουρούνα»), παρά την ανατροπή της στο Αίγιο.

Το Α΄ Ράλλυ Ακρόπολις
Για τον αγώνα του 1953, ο Απόστολος Νικολαΐδης (που θα γινόταν πρόεδρος της ΕΛΠΑ μεταξύ 1961-1978) πρότεινε να αναχθεί σε διεθνής ο αγώνας και να μετονομαστεί σε Ράλλυ Ακρόπολης. Εκεί ξεκινά επίσημα η ιστορία του εθνικού μας αγώνα, καθώς μεταξύ 29-31 Μαΐου διεξήχθη το Α’ Ράλλυ Ακρόπολις, με 26 πληρώματα να συμμετέχουν στη σκληρή δοκιμασία 1.728 χλμ. Τα αυτοκίνητα ήταν χωρισμένα σε τρεις κατηγορίες, με την καθεμία υποχρεωμένη να διατηρεί συγκεκριμένη μέση ωριαία ταχύτητα 55, 52 και 48 χλμ., αντίστοιχα. Μέρος του Ράλλυ Ακρόπολις αποτελούσε και η ανάβαση της Πάρνηθας καθώς και ένας μικρός αγώνας δεξιοτεχνίας στη Φιλοθέη. Ο πρώτος αγώνας με την επωνυμία Ράλλυ Ακρόπολις είχε 9 σταθμούς ελέγχου, περνώντας από Τρίπολη, Ολυμπία, Ρίο, Αντίρριο, Ιωάννινα, Κοζάνη, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Δελφούς.


To Ράλλυ Ακρόπολις γνώρισε μεγάλη αναβάθμιση το 1956, καθώς προσμετρούσε πλέον στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ, που είχε ξεκινήσει -και αυτό- το 1953. Οι συμμετοχές αυξήθηκαν στις 86 και τα ελληνικά πληρώματα βρέθηκαν αντιμέτωπα με πολύ πιο καλά οργανωμένες ομάδες που πρωταγωνιστούσαν στα ράλλυ της Ευρώπης, γεγονός που έκανε πολύ πιο δύσκολες τις επιτυχίες των συμπατριωτών μας.

Ο αγώνας του 1957 χαρακτηρίστηκε από την πικρή για τους κριτές επιβολή ποινής στον Άλκη Μίχο, που του κόστισε τη νίκη. Ένας Έλληνας αγωνιζόμενος, που δεν είχε ελπίδα να διακριθεί, υπέβαλε διαμαρτυρία για το γεγονός ότι είχε πέσει η πινακίδα της Alfa Romeo Giulietta Sprint Veloce του Μίχου στη διαδρομή Κορίνθου-Αθηνών, την οποία είχε βρει στο δρόμο ένας άλλος συναγωνιζόμενος και του είχε επιστρέψει.

Το 1958, τη νίκη κατέκτησε ο Ιταλός Luigi Villoresi, οδηγός Grand Prix τη δεκαετία του 1930 και της Formula 1 τη δεκαετία του 1950, στενός φίλος του δύο φορές Πρωταθλητή της F1, Alberto Ascari. O «Gigi» είχε συνοδηγό τον Ciro Basadona στην εργοστασιακή Lancia Aurelia B20 GT του μεγάλου Vittorio Jano, που έκανε την πρώτη και μοναδική της εμφάνιση στις ελληνικές ειδικές. Ο Τζόνι Πεσμαζόγλου (με τον Κώστα Γαλάνη συνοδηγό) πίσω από το τιμόνι της «γουρούνας» Chevrolet V8 τερμάτισε 2ος, εμπρός από τους Σουηδούς Gunnar Andersson / Wouter Elbers (που θα κατακτούσαν το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα εκείνη τη χρονιά) με Volvo PV 444.
Το 1959, ο Γερμανός Walter Levy με συνοδηγό τον Hans Wencher στo Auto Union 1000,
πέτυχε μία από τις μεγαλύτερες νίκες της καριέρας του. Με το ίδιο αυτοκίνητο,
ο Νίκος Φιλίνης με το Στέλιο Μουρτζόπουλο τερμάτισαν στην 3η θέση της γενικής κατάταξης.
Proud Project Team
Υπεύθυνος έκδοσης: Βαγγέλης Κιούσης
Κείμενα & Design: Γιάννης Λημναίος, Φαμπρίτσιο Λαζάκις
Επιμέλεια: Νόνικα Βλασσοπούλου
Development: Κομνηνός Δουλγκέρης
Ημερομηνία δημοσίευσης: 30 Αυγούστου 2023